PIAGGIO Group yang berpangkalan di Itali mencatatkan kenaikan jualan 36.5 peratus untuk penggal pertama tahun ini berbanding tampoh masa sama tahun lalu (2020).
Sebagai syarikat induk kepada jenama besar seperti Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio dan Vespa, Piaggio Group berjaya menjual 242,800 unit motosikal seluruh dunia setakat 30 Jun tahun ini, berbanding 163,000 unit dalam enam bulan pertama 2020. Jumlah tersebut bertambah 49 peratus.
BACA >>> Tak Pernah Dibuat Orang, Wheelie Vespa Sambil Bawa Telur Atas Sudu
Angka jualan itu menunjukkan perkembangan positif, iaitu sebanya €761 juta (RM 3.76 bilion) berbanding €467.6 (RM2.31 bilion) tahun lalu, dan turut melibatkan jualan alat ganti dan aksesori yang meraih €69.5 juta (RM344 juta).
Antara pasaran yang menunjukkan pertambahan ketara ialah China (90 peratus), Asia Pasifik (66 peratus), Itali (50 peratus), dan Eropah (25 peratus). Pasaran India juga menunjukkan pertambahan walaupun negara itu sedang menjalani perintah kawalan pergerakan akibat pandemik Covid-19. Pasaran Amerika Syarikat juga mencatatkan peningkat jualan dua kali ganda.
Jenama Vespa dan Piaggio menunjukkan jualan paling laris dengan pertambahan jualan lebih 50 peratus.
Selain itu, jenama Aprilia juga menjual banyak motosikal berikuta pengenalan model menarik seperti RS660, Tuono 660, RSV4 dan Tuono V4. Kemunculan Tuareg 660 nanti dijangka menambahkan lagi jualan Aprilia.
BACA >>> Aprilia RS660 (2021) Lancar di Malaysia, Harga RM59.9k
BACA >>> Aprilia Lancar Tuono V4, Tuono V4 Factory (2021), Kuasa 175hp
BACA >>> Aprilia Tuareg 660 (2022) Didedahkan, Advencer Minimalis dengan DNA Tradisi
Moto Guzzi turut merekodkan jualan dan perolehan terbesar dalam sejarah jenama itu. Antara model paling laris ialah barisan model V7 dan V85TT.
BACA >>> Moto Guzzi V7 (2021) Lancar, Masih Retro dengan Enjin 65hp, 72.9Nm
BACA >>> Moto Guzzi V85TT - Enduro Klasik Kini Ada untuk Peminat Malaysia, Harga Mula RM78k
Leave a Reply