APLIKASI MYJalan menerima 4,598 aduan setakat 17 November 2023 berhubung pelbagai masalah dan kerosakan jalan raya, meningkat 516 aduan dalam tempoh seminggu.
Bagaimanapun, bukan semua aduan diterima aplikasi MYJalan terletak bawah bidang kuasa Kementerian Kerja Raya (KKR) atau agensinya, Jabatan Kerja Raya (JKR) kerana sebahagian di bawah seliaan agensi lain (jalan Negeri dan fasiliti Negeri).
Berdasarkan maklumat, hanya 1,249 aduan diterima membabitkan laluan jalan raya bawah seliaan JKR dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM). Baki aduan 3,349 kes lagi adalah luar bidang kuasa KKR (lihat no wrong door policy).
Walaupun bukan berada di bawah tugas KKR, Kementerian tetap menerima aduan dan membantu menyalurkan maklumat kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) terlibat.
STATISTIK ADUAN
Berdasarkan pecahan kes di bawah bidang kuasa KKR bertarikh 10 November dan 17 November, nampaknya hampir semua kategori menunjukkan berlaku kenaikan aduan.
Dua kategori, iaitu perabot jalan dan kemudahan awam merekod tiada perubahan kes, iaitu jumlah sama, manakala kategori garisan jalan pula menunjukkan penurunan satu kes.
Aduan paling banyak diterima aplikasi MYJalan, ialah jalan berlubang, lampu jalan, jalan rosak dan lampu isyarat. Empat kategori itu mengekalkan aduan tiga digit sama seperti minggu lalu.
Leave a Reply