KEPUTUSAN Kerajaan untuk melanjutkan tempoh pengecualian cukai jualan untuk pembelian baharu bukan hanya membantu orang ramai beli kenderaan baharu tetapi juga pihak pengeluar automotif.
Perkara itu diceritakan Naib Presiden Jualan dan Pemasaran Kenderaan Penumpang Mercedes-Benz Malaysia (MBM), Michael Jopp semasa satu sesi perbincangan maya bersama media.
Beliau mengakui impak paling besar insentif pengecualian cukai itu dapat disaksikan pada tahun lalu iaitu semasa ia mula-mula diperkenalkan.
Secara ringkas, insentif itu memberi pengecualian cukai sebanyak 100 peratus untuk semua model kenderaan pemasangan tempatan (CKD) dan 50 peratus untuk kenderaan import (CBU) selama enam bulan.
Insentif itu tidak ditamatkan pada akhir tahun 2020 (seperti dalam rancangan asal) tetapi ada siri sambungan sehingga 31 Disember 2021.
“Pengecualian cukai juga satu faktor yang membolehkan syarikat automotif kekal bertahan sehingga hari ini. Impaknya amat positif,” katanya.
Beliau juga menyatakan insentif itu adalah salah satu faktor yang benar-benar membantu syarikat automotif pulih pada kadar lebih pantas pada tahun lalu (semasa pandemik Covid-19 dan perintah berkurung).
Jelasnya, lanjutan tempoh pengecualian cukai ada dua senario iaitu ada pembeli memilih untuk mendapatkan kenderaan baharu lebih awal dan ada pula pengguna yang melambatkannya.
Industri Mula Dibuka
- Jopp menyatakan keputusan itu memberi kelegaan kepada pemain industri namun masih ada kesan daripada perintah berkurung.
- Pengedar yang mempunyai senarai tempahan kenderaan termasuk model sudah memulakan proses penghantaran. Setiap langkah kerja dikawal ketat syarat dan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan pihak berkuasa.
- Ada beberapa pengedar berdepan masalah berhubung proses pendaftaran kenderaan dengan agensi berkaitan.
- MBM berdepan rantaian pembekalan yang sudah terjejas disebabkan perintah berkurung. Dilihat sebagai satu potensi kebimbangan pada hari-hari akan datang.
Status Program CKD dan Eksport
- MBM ada menjalankan aktiviti pemasangan tempatan seperti E-Class di Pahang dan turut mengeksport model C-Class ke Filipina.
- Kilang masih beroperasi dalam kapasiti terhad. Ada kes-kes tertentu kilang di Pahang boleh beroperasi tetapi pembekal komponen di Lembah Klang masih dilarang beroperasi. Ada gangguan rantaian pembekalan komponen.
- Kemasukan khidmat tenaga mahir termasuk jurutera turut terkesan disebabkan sekatan perjalanan dan regulasi kuarantin.
Sedan atau SUV
- Ada portfolio kukuh untuk sedan dan SUV dan MBM akui mampu memenuhi kedua-dua permintaan.
- Buat masa ini, permintaan sedan sebenarnya lebih tinggi di Malaysia (senario jangka pendek). Tiada kepastian mengenai perspektif jangka panjang.
- Soal pengenalan model plug-in hybrid dan elektrifikasi untuk pasaran tempatan perlu dilihat terhadap pakej secara menyeluruh termasuk soal insentif.
BACA >>> Pengecualian 100 Peratus Cukai Jualan Kenderaan CKD Lanjut Hingga 31 Disember 2021
BACA >>> Kerajaan Sambung 6 Bulan Lagi Pengecualian 100 Peratus Cukai Jualan untuk Kenderaan CKD
BACA >>> MBM Lancar E 300 AMG Line Coupe (2021), Bayaran Bulanan Serendah RM4,288
BACA >>> Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC AMG Line (2021) CKD Kini di Malaysia, Harga RM475k!
BACA >>> MAA: Kalau Lanjut Lagi Sebulan, Lebih Banyak Pengedar Automotif Gulung Tikar?
BACA >>> MAA Mohon Kerajaan Lanjut Tempoh Pengecualian SST untuk 6 Bulan Lagi
BACA >>> Jualan Honda Malaysia Jatuh Teruk, Petanda Buruk Industri Automotif Negara?
Leave a Reply