• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / IIHS: Sistem Kereta Pandu Sendiri Masih Belum Cukup Pintar

IIHS: Sistem Kereta Pandu Sendiri Masih Belum Cukup Pintar

August 15, 2018 By Han Othman Leave a Comment

FacebookTwitter


SISTEM bantuan pemandu hari ini boleh memecut, membrek dan mengawal stereng dalam situasi tertentu, tetapi masih tidak cukup maju untuk menggantikan manusia sepenuhnya sebagai pemandu, menurut Institut Insurans bagi Kelamatan Lebuhraya (IIHS).

Berdasarkan keputusan ujian Tahap 2 dilakukan ke atas teknologi pemanduan autonomi daripada Tesla, Mercedes, BMW dan Volvo sama ada atas jalan dan trek, IIHS menyimpulkan bahawa setiap sistem mempunyai potensi bahaya.

BACA >>> IIHS Tunjuk Video Demo Ujian Perlanggaran Akibat Kemalangan Langgar Lampu Isyarat

Ketua Kajian IIHS, David Zuby berkata, tiada satu pun daripada lima sistem itu yang boleh betul-betul diharap.

"Pemandu mesti kekal beri perhatian penuh apabila sistem itu digunakan," katanya.

Dalam empat ujian berasaskan trek, IIHS mengesan ada kelemahan dalam sistem Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) Volvo, termasuk sistem Brek Kecemasan Automatik (AEB) Tesla, begitu juga Mercedes-Benz dan BMW.

Sementara itu, ujian atas jalan menemui beberapa isu dengan semua sistem tersebut yang mana setiap kenderaan diuji (kecuali Tesla Model 3) gagal memberikan respon kepada kenderaan depan pada poin tertentu. Model 3 pula begitu sensitif ketika membrek, iaitu  12 kali sepanjang ujian dengan jarak perjalanan 289km. Menurut jurutera, ada 7 kes melibatkan respon brek yang disebabkan bayang-bayang pokok atas jalan.

Menurut Zuby, IIHS masih tidak jelas adakah pembrekan sensitif itu ialah refleks kepada ciri pengesanan lebih baik.

"Kami perlu melakukan ujian tambahan untuk memahami semua itu dengan lebih lanjut," katanya.

SISTEM TIDAK KONSISTEN


IIHS juga menemui isu mengenai Sistem Kekal Lorong (LKS) yang tidak konsisten. Sistem Autosteer Tesla bagaimanapun menunjukkan hasil memuaskan dalam enam ujian melibatkan tiga seksyen jalan raya berliku. Model 3 mampu kekal di dalam lorong bertanda dalam 18 percubaan, cuma Model S melencong keluar sekali. Ciri LKS dimiliki Mercedes-Benz dan Volvo pula hanya mampu kekal dalam lorong sebanyak 9 daripada 17 percubaan, manakala BMW cuma mampu melepasi 3 daripada 16 percubaan.

BACA >>> #RetroAuto: Evolusi Sistem Brek, daripada Blok Kayu kepada ABS, EBD dan BA

Ujian sama kemudian beralih kepada seksyen jalan raya bercerun untuk menguji kemampuan sistem di laluan berbukit. Model 3 cuma gagal dalam satu percubaan, manakala sistem Mercedes-Benz melakukannya dengan 15/18 percubaan. Volvo turut menunjukkan hasil yang baik, iaitu 9/16 percubaan, dan Tesla Model S (5/18 percubaan) serta akhir sekali BMW yang gagal semua percubaan (0/14).

Walaupun menunjukkan keputusan memberangsangkan, Model S dan Model 3 mengalami kegagalan paling dramatik ketika ujian berasaskan trek apabila kedua-dua model itu merempuh objek pegun ketika jurutera menguji prestasi AEB.

IIHS kini sedang membangunkan skema ujian menyeluruh untuk sistem bantuan pemandu yang dijangka siap dan bersedia diuji kira-kira 12 bulan lagi,  kata Zuby.

SUMBER: CarScoops

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: BMW, David Zuby, IIHS, Institut Insurans bagi Keselamatan Lebuh Raya (IIHS), Mercedes-benz, Tesla, Volvo

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Honda Prelude Buka Bab Baru Dalam Dunia Kereta Sport
    Honda Prelude Buka Bab Baru Dalam Dunia Kereta Sport
  • XPENG P7 Disambut Hangat, 10 Ribu Tempahan 7 Minit, Jarak Lebih 700 km, 0-100 km/j 3.7 saat!
    XPENG P7 Disambut Hangat, 10 Ribu Tempahan 7 Minit, Jarak Lebih 700 km, 0-100 km/j 3.7 saat!
  • HYLM Kemas Kini Yamaha YZF-R25 2025 Baharu, Harga RM23,098
    HYLM Kemas Kini Yamaha YZF-R25 2025 Baharu, Harga RM23,098
  • Solfili Lancar Lampu Belakang LED Baharu untuk Yamaha NMAX V2 & XMAX V2
    Solfili Lancar Lampu Belakang LED Baharu untuk Yamaha NMAX V2 & XMAX V2

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev