• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Honda, Yamaha, Kawasaki dan Suzuki Akan Bekerjasama Tetapkan Standard Motosikal EV

Honda, Yamaha, Kawasaki dan Suzuki Akan Bekerjasama Tetapkan Standard Motosikal EV

April 4, 2019 By Aryon Leave a Comment

771
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


EMPAT pengeluar motosikal utama dari Jepun bakal berkolaborasi dalam menghasilkan standard yang sama untuk pembuatan motosikal elektrik.

Honda, Kawasaki, Suzuki dan Yamaha buat masa ini belum lagi menghasilkan produk motosikal elektrik mampu milik untuk pasaran massa. Selain Honda yang sudah melancarkan PCX Electric, dan memperkenalkan konsep CR250 pada Pameran Motosikal Tokyo 2019, baru-baru ini, tetapi pengeluar lain seperti Suzuki, Kawasaki dan Yamaha masih berkira-kira tentang menghasilkan produk motosikal elektrik.

BACA >>> eCub - Motosikal Elektrik Kustom Berasaskan Kapcai Honda Cub dan Super Cub

Namun, kerjasama terbaharu sesama pengeluar dalam menetapkan standard motosikal elektrik mungkin mengubah industri segmen jentera mesra alam di Jepun dan antarabangsa. Keempat-empat pengeluar itu akan menubuhkan badan konsutansi yang bakal menyeragamkan standard motosikal elektrik.

MUDAHKAN PENGGUNA

Tujuannya ialah mengelak perbezaan standard yang terlalu banyak seperti stesen mengecas dan infrastruktur lain. Ini termasuk memudahkan pengguna kenderaan elektrik untuk bertukar-tukar jenama, sekali gus menjadikan pasaran lebih kompetitif.

Buat masa ini, pengeluar motosikal elektrik seperti Zero Motorcycles hanya menyediakan sistem mengecas dengan voltan 110VAC (tahap 1). Ini memerlukan pengguna menggunakan peranti tahap 2 untuk mengecas daripada voltan elektrik rumah 220VAC. Pengeluar lain pula ada menawarkan jenis bateri yang boleh ditukar pasang.

BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Kelebihan dan Kekurangan Motosikal Elektrik?

Perbezaan inilah yang cuba dielakkan Honda, Suzuki, Kawasaki dan Yamaha. Satu-satunya cara paling ideal ialah menetapkan standard baharu untuk motosikal elektrik dan setiap rakan sekutu perlu mematuhinya.

Related

771
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, Honda, Jepun, motosikal elektrik, roda2, Suzuki, Yamaha

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my