REMPUHAN dari belakang ialah antara situasi kemalangan paling berbahaya yang perlu dihadapi penunggang motosikal. Menyedari risiko tersebut, Honda kini sedang membangunkan sistem amaran atau pengesan awal untuk motosikal berasaskan radar belakang.
Sebenarnya bukan Honda saja, Ducati dan Suzuki sebelum ini dilaporkan turut membangunkan teknologi radar motosikal yang akan dipasangkan pada produk masing-masing.
BACA >>> Suzuki Bangunkan Teknologi Reflektor Radar, Bantu Elak Kemalangan Akibat Dilanggar
Namun, berbeza daripada dua pengeluar motosikal itu, sistem radar Honda ini akan dipasangkan pada helmet. Ia berfungsi mengumpul dan menghantar data secara langsung kepada unit pemprosesan komputer (CPU), dan mengesan kehadiran kenderaan belakang yang datang menghampiri, lalu memberikan amaran menerusi pemuka, (atau boleh jadi menerusi getaran pada pelana atau bar).
Antara sebab kenapa pengeluar selain Honda memilih memasangkan sistem radar pada motosikal ialah kerana ia akan menambah berat helmet. Sistem radar pintar itu memerlukan puluhan metrik masa nyata dan poin data yang perlu diinterpretasikan serentak.
Selain kuasa komputer, sistem radar itu memerlukan banyak sensor untuk mengumpul semua maklumat penting. Semuanya perlu dipakejkan dalam unit kompak yang ringan dan pintar, sama seperti sistem D-Air dibangunkan Dainese. Jadi dapat dibayangkan Honda akan cuba menjadikan helmet berteknologi tinggi itu seringan mungkin.
BACA >>> Dainese Lancar Sut Menunggang dengan Sistem Beg Udara untuk Wanita
Inovasi awal itu dapat dilihat pada imej paten kamera yang dipasangkan dalam helmet yang menggunakan pengecaman wajah untuk membuka motosikal, ciri sama yang digunakan telefon pintar masa kini.
Jadi ada kemungkinan helmet pintar Honda ini turut memuatkan sistem radar depan, dengan ciri seperti paparan dongak (HUD) untuk memaparkan maklumat pentingan sepanjang tunggangan seperti halaju semasa, amaran bahaya dan lain-lain.
Leave a Reply