• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Bikin Kereta / #BikinMotor: Yamaha GTS1000 Italian Resilience - Sport Tourer Jadi Streetfighter

#BikinMotor: Yamaha GTS1000 Italian Resilience - Sport Tourer Jadi Streetfighter

April 17, 2020 By Admin PanduLaju Leave a Comment

FacebookTwitter


YAMAHA GTS1000 Italian Resilience tahun 1993 ini dibangunkan Lorenzo Frugaroli daripada bengkel FMW Motorcycles yang kini bukan lagi model sport tourer seperti dahulu, tetapi dibikin jadi streetfighter.

Rekabentuk swingarm depan dikekalkan yang menampakkan keunikan jentera tersebut. Ini juga sebahagian ciri yang mempopularkan sport tourer Jepun tersebut. Kerana karakteristik dimiliki, Frugaroli menggunakan idea sama untuk projek Italian Resilience.

BACA >>> #BikinMotor: Pelik Tapi Benar, Modifikasi Vespa Terbalik yang Lain Daripada Lain

Rekabentuk suspensi pelik itu menyumbang kepada kestabilan lebih baik ketika membrek dengan fungsi antijunam (anti-dive). Frugaroli turut menambah baik swingarm depan itu dengan menggantikan absorber dan spring daripada Yamaha YZF-R6. Di belakang, swingarm dua sisi menggantikan unit tunggal daripada Honda VFR dengan tambahan absorber Buell Cyclone Showa.

Rekabentuk rim kustom dihasilkan menggunakan jejari Honda NSR dan rim VFR. Bagi menambah baik penampilan badan, semua fairing ditanggalkan yang langsung mendedahkan tetapan suspensi, manakala frem asal bentuk-C dicat merah terang.

Frugaroli turut menggunakan pod lampu Piaggio Beverly yang dipasangkan dalam frem kustom. Bahagian mekanikal masih sama, dijana enjin empat sebaris GTS 1000cc, tetapi unit suntikan pancitan bahan api elektronik (EFI) digantikan dengan karburetor Yamaha FZR1000 (1987). Ini bermaksa kuasa maksimum dapat dikekalkan pada 102hp @ 9,000rpm dan tork 106Nm @ 6,500rm.

Tangki minyak ditanggalkan dan digantikan dengan komponen fairing untuk memuatkan unit karburetor baharu. Kaca pleksi (plexiglass) yang transparen, kuat dan fleksibel ditambah untuk sengaja mendedahkan visual dua karburetor, manakala tangki minyak baharu diposisikan pada panel belakang.

Frugaroli merancang membawa GTS1000 Italian Resilience ke acara pertandingan AMD World Championship of Custom Bike Building, Oktober depan.

BACA>>>#BikinMotor: Yamaha R15 V3 dengan Kit Badan R1M

GALERI

SUMBER: DriveMag

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Bikin Kereta Tagged With: AMD World Championship of Custom Bike Building, bikin motor, FMW Motorcycles, kustom, Lorenzo Frugaroli, Modifikasi, Motosikal Kustom, Restorasi, roda2, sport tourer, streetfighter, Yamaha, Yamaha GTS1000

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my