PAM AIR (water pump) ialah kunci utama dalam sistem pendinginan enjin kereta. Sebarang kegagalan yang berlaku mampu menyebabkan kerosakan teruk ke atas enjin kereta anda. Bagaimanapun, kerosakan boleh dihalang dengan mengetahui sebarang petanda yang perlu diambil berat. Apakah tanda yang menunjukkan pam air kereta anda sedang atau sudah rosak?
Kenapa Sistem Pendinginan Penting untuk Ketahanan Enjin?
Sistem pendinginan bertanggungjawab mengitarkan pendingin (coolant) dari radiator ke seluruh enjin, dan akan menyerap kepanasan daripada enjin sebelum mengitar kembali ke radiator sebelum disejukkan semula.
BACA >>> #TahukahAnda: Tidak Perlu Gelabah Kereta Rosak, Insurans Memang Sediakan Servis Tunda Kenderaan
BACA >>> Perlu Tak Saya Panaskan Enjin Kereta Setiap Pagi?
Kereta Rosak Baru Perasan Pam Air Ada Masalah?
Pam air yang beroperasi dengan tali pacu (drive belt) memainkan peranan penting dalam sistem pendinginan. Apabila tali pacu dihidupkan, pam air turut berfungsi dengan mengitarkan coolant ke seluruh sistem pendinginan kereta. Pam air tipikal boleh berakhir pada bila-bila masa apabila jarak perbatuan mencecah 140,000km-190,000km. Bagaimanapun, ada beberapa faktor berbeza yang memaksa alat ganti tersebut diganti lebih awal.
Apa yang penting ialah mengenal pasti tanda-tanda amaran kegagalan pam air supaya dapat bertindak cepat untuk melindungi enjin daripada kerosakan lebih besar. Terdapat banyak kes, pemandu sudah terlambat dan hanya tahu pam kereta sudah tidak berfungsi apabila kerosakan besar sudah terjadi.
Kerosakan boleh dielakkan dengan mengetahui perkara dan simptom yang perlu diperiksa, iaitu sebarang tanda yang memberi isyarat pam air kereta anda akan rosak. Simptom paling biasa ialah bacaan tinggi suhu enjin yang mana tolok suhu melepasi takat julat normal. Antara tanda lain ialah memeriksa teras coolant di sebalik bonet.
Kebocoran coolant ialah petanda jelas bahawa pam air akan atau sudah rosak. Jangan sesekali fikirkan mahu menangguh masa hingga lampu amaran suhu tinggi menyala. Lebih teruk jika anda bersikap menunggu atau abaikan lampu amaran itu. Jika berlaku bersiap sedialah membelanjakan wang yang banyak mencecah ribuan ringgit sebagai kos membaik pulih, termasuk merelakan kereta tersadai lama di bengkel.
Jadi, Apakah Sebenarnya Penyebab Utama Kerosakan Pam Air?
Kami senaraikan di bawah ini punca dan simptom tersebut serta apakah tindakan susulan yang patut dilakukan segera.
1. KARAT DAN KAKISAN
Ditemui atas pam air yang rosak. Sirip pendesak (impeller) pam berhenti berfungsi dan pam tidak lagi mampu menggerakkan pendingin dalam enjin. Karat dan kakisan boleh jadi berpunca akibat pendingin tercemar atau berkualiti rendah, termasuk penutup tekanan (pressure cap) rosak yang menyebabkan air berbuih. Sebelum menggantikan pam air, seluruh sistem pendinginan mesti dikosongkan (flush) dan penutup tekanan digantikan baharu mengikut alat ganti seperti disarankan pengeluar kereta.
2. MENDAPAN TERBINA
Juga berpunca daripada pendingin tercemar dan berkualiti rendah. Kesannya, berlaku pembentukan enapan, kerak dan mendapan lain di dalam pam air yang mengganggu ia berfungsi dengan baik. Jika berlaku, sistem pendinginan perlu dikosongkan dan diisi semula dengan pendingin berkualiti tinggi sebelum pam air boleh digantikan.
3. PERONGGAAN (CAVITATION)
Rongga wap, atau buih dalam coolant boleh menyebabkan tekanan dalam pam dan merosakkan komponen pam. Penyelesaian terbaik masalah ini adalah mengosongkan sistem pendinginan dan isi semula dengan coolant baru sebelum pam air digantikan baharu.
4. KEBOCORAN PERMUKAAN MOUNTING
Rembesan, sejatan dan kekeringan menandakan kebocoran daripada permukaan mounting pam. Masalah ini biasanya disebabkan pemasangan yang tidak betul atau salah pasang gasket, bahan kedap (sealant) dan alat ganti lain. Anda boleh perbaiki masalah ini dengan memeriksa pam air dan membetulkannya semula. Jika ada banyak kebocoran, pam perlu diganti baharu. Anda juga perlu menukar gasket dan pengedap untuk menghalang masalah rembesan, sejatan dan kekeringan.
5. LUBANG LELEH BOCOR
Kebocoran lubang leleh ialah normal selepas pam baru dipasang. Tetapi, ia sepatutnya tidak berterusan selepas lebih 10 minit. Jika berlaku, sistem pendinginan mungkin mengandungi coolant tercemar dan berkualiti rendah. Anda mesti segera mengosongkan sistem pendinginan dan mengisi semula dengan coolant baharu sebelum menggantikan pam.
6. BERING ROSAK
Kerosakan bering boleh melarat kepada tali pemacu. Gantikan sistem tali pemacu baharu sebelum menukar pam air.
7. SYAF PATAH ATAU ROSAK
Bahagian ini rosak atau patah disebabkan ada banyak tekanan pada tali pemacu. Ini menyebabkan desakan melampau hingga syaf rosak atau patah. Anda sepatutnya memeriksa sistem tali sawat dan menggantikan puli (pulley), penegang (tensioner) dan tali sawat itu sendiri sebelum menukar pam air.
BACA >>> Robot Hyundai DAL-e Ini Boleh Layan Pengunjung yang Datang Bilik Pameran Kereta
BACA >>> #TahukahAnda: Bagaimanakah Nozel Pam Minyak Boleh Berhenti Sendiri?
Kegagalan pam air boleh menyebabkan kerosakan besar ke atas enjin kereta anda. Kini dengan mengetahui tanda-tanda yang disebutkan di atas, anda boleh menghalang sebarang kerosakan susulan atau lebih besar berlaku. Bertindak segera!
SUMBER: Gates Techzone
Rhosethanrin says
Kereta proton iswara..sudah ditukar masih juga meter panasnya kurang memuaskan..di tengah tengah..apa sebabnya..
Farid says
Untuk kereta Iswara adalam normal sekiranya pada suhu operasi biasa, jarum penunjuk berada di tengah - tengah.Memang Iswara macam tu.
Lyana says
Iswara...Wira...dan kebanyakkan kereta biasa penunjuknya (jarum temperature) berada di tengah2 atau hampir mencecah tengah. Itu normal..
Kalau bawah sangat bila enjin dah panas pun tak elok. Kalau kereta 2nd hand mungkin termostartnya dah dikeluarkan kerana mengalami panas enjin sebelumnya. Itu sebab bacaan suhu terlampau sejuk sampai jarum bawah sangat
khairol says
betul tuan. kereta saya pun mcm tu. suda ganti hos suma tp still pandai panas suhunya.. then tiba2 akan mati enjinnya.. apa jln penyelesaiannya?
Ahmad azizee says
Ada masalah air menitik di sebelah driver adakah waterpump bocor?
Ingintahu says
Bagaimane utk elakkan karat pd kereta terutama perkara2 dlm bonet engin. Apabile rosak salah satu tmpt ianya berkaitan dn dpt dilihat karat ade di sane sini...
Zainue says
Adakah setuap kali tukar tali sawat. Timeball. Waterpump pun kena tukar juga
Lyana says
Tak perlu. Tak ada kena mengena. Melainkan kalau enjin panas sebab kemungkinan ada masalah pada water pump, kipas enjin rosak/motor kipas lemah, termostart, head enjin & gasket. Kena check.
Megat Fauzi says
Air Tangki Kerap kali perlu tambah. Bila Cuba kesan kerosakan.. didapati ada titisan air keluar dari bawa waterpam bila injin dihidupkan. Pada pendapat tuan... Apa yg rosak? Dan perlu kan saya menukar satu set waterpam baru atau Cuba baiki saja .Kereta Model Proton Pesona Menual.
Terima kasih atas pandangan Dan maklumat serta nasihat dari tuan.
ABG GYL says
Mohon rujuk pada pihak lebih pakar tuan. sebab kami tak tengok kereta dan susah bagi pandangan.
Rashid says
Salam bos... sy nk tnya bekaitan punca air tngki simpnan bergelegak.. dimana krta dbw dlm 2jam tnpa hnti.radiator br jew servis.. ms brhnti akn kedengarn air mngelegak.
AO says
Ada banyak sebab. Boleh jadi termostat dah kong. Boleh jadi juga masalah water pump dan radiator fan. Kena suruh mekanik tengok
Aziz says
Salam,
Cooling system proton saya running setelah enjin di matikan.
Bila tgk jarum suhu dekat meter, suhu dlm keadaan normal.
Apakah puncanya?
Terima kasih
ABG GYL says
Jangan risau, itu adalah normal.
AIN says
KALAU NAK TUKAR WATERPUMP BOCOR BERAPA KOS YER?
Madrozi says
Apakah penunjuk jarum temperature kereta kanci 850 yang normal.
U2taz abc says
AssalamuAlaikum ww..
Kereta Viva 850manual.
Air panas merembes keatas tangki air, seperti nak termuntah keluar.
Adakah itu akibat water pump yg rosak?
Mohon pencerahan
TQ
hasri says
avanza sy sering kn topup air kt tngki simpanan sbb kering. bile sy run engine sambil bukak cap radiator mase engine sejuk.. terdapat buih2 keluar... adakah itu normal?.. sy telah perikasa tiada kebocoran belaku dimana2...
John Michael says
Kalau bunyi bising keta pump masalah ka sebab saya da normal kan wiring keta,,,bahagian ridator,,,suhu kurang memuas kan,,,lebih dri setenggah,,kalau pasang ac lagi naik,,
albert sio says
Hallo para mekanik disini...Adik nak tumpang Tanya tentang kereta inokom atos sy yg radiator kereta sy ada air ,kipas pun berfungsi dengar Naik tapi kenapa suhu meter kereta sy paparkan suhu tunggu sampai garis merah dengar Tiba Tiba dan kemudian keluar lah kamu check engine dlm meter kereta sy.
Para mekanik disini boleh tak kasih tau sy apa masalah kereta sy sebelum sy bawa pergi bengkel..Thanks
lfcklate says
kelisa saya dah tukar sensor water temp dan termostat tapi rpm naikturun2,hose atas panas sangat tapi yg bawah sejuk je,adakah punca water pump?kalau tggu lama skit naik check engine lepastu fan radiator bila dah pusing xberhenti2.ape puncanye ye?
Arsad Mekanik says
Water pump yang karat dan ketat sebabkan suhu air jadi panas dan seterusnya enjin akan berbunyi kasar juga
John says
Salam boh.. Sy nk ty btl ker tanggapan ubahawa sekiranya waterpump yg tidak berfungsi dengan baik blh mnyebabkan system aircond terjejas dan kurang berfungsi terutamanya pada waktu jalan jem dan sewaktu parking.. Myvi 1.3 auto
zaidi says
kenapa air readiator selalu berkurang
JAMALUDDIN says
Saya nak tanya pasai kereta waja mmc saya setiap kali saya panaskan injen kipas berpusing tetapi temperature akan naik dan apabila saya pasang air cond temperature akan jadi normal baik
Khairul says
Saya nak tanya..kta saya proton wira..kalau start dan biarkan sekejap air radiator akan keluar dari .biasa air kalau tekan minyak air akan disedut kedalam..apa masalah kta saya.pening dh saya pikir.tpi masih tak tahu lagi apa punca.
muhamadkhaliq says
Fan switch pernah tukar tak?mungkin kipas xjln dn sebabkn air radiator tendang ke spare tank. Fan suis akn brfgsi utk jalankn motor fan radiator bila suhu ckup panas 92°c. Maafkn sy klu silap pncerahan..
Khairul says
air radiator kerap kurang dan terdapat buih pada radiator. minta pandangan tuan apa masalahnya. perodua myvi se2 2009.
Muss says
Enjin panas berbau asap hangit tapi meter temp ok..apa penyebabnya.. Tq
Syaz says
Proton satria saya dh tukar double layer...hos bru...cap bru..kipas n moto bru...temperature naik bwah stgah ke stengah n lebih skit dri stengah..tu normal ke tak???ape masalah lagi ye???
Anok jati klate says
Alza saya ada bunyi di bahgian water pump.. dah tukar baru brand aisin.. still ada bunyi juga.. apa harus saya buat.. alza tahun 2015.. tensioner pun dah tukar baru.. dan ramai juga pemilik alza kes sama macam ni. Tapi tak dapat jawapan punca bunyi.. tolong tuan..
Ku Shaarani says
Jarum temperature x stabil...waktu memandu kadang2 jarum turun abis cuma blum ada naik lebih setengah dan setakat ni blum ada masalah over heat....apa masalah nya?
mohd syahidul syahin bin abdul rajak says
kereta kancil bila tekan 80-100km/j enjin semakim panas dan suhu naik lebih separuh bilaa bawa dalam 60km/j baru turun sikit, apaa punca erk ? hmm
Mohd syazili Bin ab ghani says
Kereta wira saya selalu temperature naik lepas tu turun balik,.dan enjin jadi
Semput nak berjalan time macamtu.
Adakah waterpump dah nak rosak?tq.