SELEPAS Formula Satu (F1), Kejuaraan MotoGP ialah projek terbaharu Petronas dalam sukan permotoran antarabangsa. Walaupun ini bukan kali pertama konglomerat Malaysia itu terlibat dalam perlumbaan motosikal, tetapi dalam saingan kelas atasan dua roda, MotoGP ialah sesuatu yang sangat baharu.
Namun, penglibatan Petronas bukan sekadar sebagai penaja untuk pasukan satelit Yamaha itu, tetapi turut membantu meningkatkan prestasi jentera M1 menerusi penghasilkan bendalir terbaik. Ini dibuktikan menerusi aksi memberangsangkan ditunjukkan duo pelumbanya, Fabio Quartararo dan Franco Morbidelli.
Malah Quartararo berjaya meraih grid depan dan podium pertama buat pasukan itu ketika debut di Assen, Belanda. Dan sememangnya Petronas memainkan peranan besar dalam peningkatan prestasi jentera M1 yang ditunggang.
BACA >>> Rossi Tak Terkejut Sangat Quartararo Boleh Dapat Petak Pertama di Jerez
Aksi GP Belanda ialah kali pertama pasukan Petronas Yamaha SRT menggunakan minyak enjin Petronas Sprinta bersama minyak gear Petronas Tutela yang sudah digunakan sejak awal kejuaraan di Qatar.
Tetapi kenapa Petronas memperkenalkan minyak gear terlebih dulu berbanding minyak enjin?
KESELAMATAN DULU, BARU PRESTASI
Ketua Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) Solusi Teknologi Bendalir Petronas, Dr Andrea Dolfi berkata, minyak gear diperkenalkan terlebih dulu kerana produk paling dititikberatkan Petronas
"Kotak gear sangat penting bagi keselamatan pelumba. Jika sesuatu rosak, ia boleh tersekat atau pecah, dan pelumba boleh kemalangan pada kelajuan 300kmj. Jadi ia penting dan menjadi tugasan nombor satu.
"Dalam F1, jika anda rosakkan kotak gear, anda cuma perlu berhenti di tepi, tetapi ini tidak dalam MotoGP. Jadi keselamatan dulu, baru prestasi. Kemudian kami mula dengan minyak enjin dan kali ini bukan saja untuk prestasi, tapi juga reliabiliti," katanya.
SETIAP PASUKAN DIHADKAN GUNA MAKSIMUM 7 ENJIN
Dalam kejuaraan MotoGP, setiap pelumba dihadkan menukar maksimum tujuh enjin sahaja dalam 19 pusingan sepanjang musim. Walaupun satu saja enjin gagal, itu sudah cukup membimbangkan pasukan. Ini kerana enjin ganti perlu digunakan lebih lama.
"Reliabiliti sangat penting kerana tak guna pergi laju dan ada banyak kuasa kalau enjin rosak atau gagal tamatkan perlumbaan. Tiada masalah untuk menala enjin supaya berprestasi, tetapi enjin juga perlu dilindungi.
"Langkah seterusnya ialah pergi lebih jauh dari segi perkongsian dan melakukan pembangunan untuk apa yang dipanggil kejuruteraan bersama. Apa kami pelajari dari F1 ialah jika kita dapat maju bersama, kita boleh peroleh prestasi terbaik daripada kombinas besi dan kimia," kata Dolfi lagi.
Jentera M1 ditunggang Quartararo kini cuma tinggal 5 enjin saja untuk digunakan sepanjang musim ini. Jadi, bantuan daripada Petronas memang sangat membantu.
SUMBER: Crash.net
Leave a Reply