INDUSTRI automotif hari ini bukan lagi diterajui syarikat tunggal, tetapi kumpulan gergasi yang memayungi banyak jenama. Sebagai contoh Toyota Motor Corporation, Volkswagen Group, perikatan Renault-Nissan-Mitsubishi dan Stellantis.
Selain berkongsi sumber dan teknikal, jenama di bawah kumpulan juga dapat menggunakan sumber manusia sesama ahli. Kaedah ini boleh dilaksanakan melalui projek bersama atau pertukaran terus ke syarikat berlainan di dalam kumpulan.
BACA >>> Lamborghini Sekali Lagi Catat Jualan Tahunan Tertinggi, Urus Paling Laris!
Pengeluar kenderaan prestasi tinggi Automobili Lamborghini bertukar tangan daripada kumpulan pelaburan Malaysia dan Indonesia kepada Volkswagen Group pada 1998. Kumpulan itu kemudian meletakkan Lamborghini di bawah Audi AG.
Seperti diperkatakan, hubungan tersebut mempunyai faedah dari segi teknikal dan sumber manusia. Terbaharu, Lamborghini mengumumkan rombakan dalam Jabatan Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) dengan Rouven Mohr dilantik Ketua Pegawai Teknikal (CTO).
Terdahulu, Mohr ialah Ketua Penilaian Keseluruhan Kenderaan Audi AG di Jerman. Beliau menggantikan Maurizio Reggiani, iaitu individu penting dengan separuh kariernya dalam jabatan teknikal Lamborghini.
Reggiani akan berpindah ke jawatan Naib Presiden Permotoran Lamborghini dan bertanggungjawab merangka langkah strategik masa depan bahagian permotoran Lamborghini. Pertukaran itu dibuat ketika dunia permotoran beralih kepada era mampan dengan sasaran mengukuhkan kedudukan Squadra Corse Lamborghini dalam arena persaingan tinggi.
Berikut latar belakang dan tugas kedua-dua individu:
Maurizio Reggiani
- Dilahirkan di San Martino Spino (Modena), Itali pada 1959.
- Memulakan kerjaya bersama Maserati pada 1992 di jabatan khusus untuk rekabentuk dan pembangunan enjin.
- Berpindah ke Bugatti di Campogalliano dari 1987 hingga 1995. Beliau bertanggungjawab dalam projek trenkuasa EB110.
- Berpindah ke Lamborghini pada 1995. Beliau memegang jawatan Ketua Projek Murciélago dan kekal di posisi itu hingga 2001.
- Ditukarkan dan bertanggungjawab ke atas Bahagian R&D Trenkuasa dan Suspensi.
- Dilantik sebagai CTO pada 2006.
- Bertanggungjawab membentuk strategi di sebalik teknologi penting dan inovasi rekabentuk model V12, V10 dan V8T dan pelbagai projek lain.
Rouven Mohr
- Dilahirkan di Saarbrücken, Jerman pada 1979.
- Mempunyai pendidikan dalam bidang kejuruteraan dari Universiti Teknikal Kaiserslautern dan ijazah kedoktoran (PhD) dalam Mekanik Numerikal (Numerical Mechanics).
- Memulakan kerjaya bersama Audi pada 2008 dalam Jabatan R&D sebagai Jurutera Ujian untuk Ketahanan Casis.
- Dilantik Ketua Pengurusan Projek Keseluruhan Kenderaan pada 2014 untuk Audi A3, TT, Q7 dan Q8.
- Berpindah ke Lamborghini pada 2017 dan dua tahun berkhidmat sebagai Ketua Pembangunan Keseluruhan Kenderaan untuk Aventador, Huracán dan Urus.
- Kembali semula ke Audi sebagai Ketua Jabatan Tenaga dan Pengurusan berat.
- Dilantik sebagai Ketua Penilaian Keseluruhan Kenderaan Audi pada 2020.
- Kembali ke Lamborghini pada 2022 sebagai CTO!
BACA >>> Lamborghini Jalpa (1982) - Model Ikonik yang Penuh Sejarah Selain Countach
BACA >>> Lamborghini Sekali Lagi Catat Jualan Tahunan Tertinggi, Urus Paling Laris!
Leave a Reply