SELEPAS segala gembar-gembur tersebar, Toyota Motor Corporation akhirnya mengumumkan pelancaran GR Supra baharu ke pasaran Jepun yang boleh diibaratkan sebagai sang wira yang pulang ke tempat asalnya.
Menariknya, tempahan model ini bukan menggunakan kaedah biasa tetapi cuma boleh dibuat secara atas talian bermula jam 1 tengah hari, 17 Mei hingga 14 Jun ini. Pengumuman tempahan yang berjaya pula akan dibuat melalui cabutan dan akan diumumkan pada acara kejuaraan perlumbaan enduran 24 Hours of Nürburgring (22 - 23 Jun) yang mana model itu turut mengambil bahagian.
Supra baharu sebenarnya ialah model kereta sport global pertama di bawah jenama GR, Toyota GAZOO. Sejak kali pertama menyertai 24 Hours of Nürburgring pada 2007, Toyota GAZOO Racing mensasarkan menggunakan platform sukan permotoran untuk membangunkan sumber manusia dan jentera dalam menghasilkan kereta yang lebih baik atau 'making ever-better cars' sebagai mantera Toyota.
BACA >>> 5 Kereta yang Mungkin Supra (2020) 'Tapau' di Litar Nurburgring
Pengetahuan dan ilmu yang dikumpul selama tempoh tersebut disalurkan kepada program untuk menghidupkan semula Supra dalam bentuk GR Supra iaitu sebuah kereta yang mampu menyeronokkan mana-mana pemandu dunia.
KERETA SPORT GLOBAL PERTAMA TOYOTA
Seperti diketahui umum, Supra ialah produk pertama hasil kerjasama antara Toyota dan BMW, manakala pengeluarannya dibuat di kilang Magna Steyr, Graz di Austria. Ia kemudian akan dihantar menggunakan kapal laut dan menerusi kilang Toyota di Motomachi, Jepun sebelum diserahkan kepada pelanggan.
Supra A90 atau generasi ke-6 ialah kemunculan semula model legenda ini selepas bercuti selama 17 tahun. Sejak model pertama diperkenalkan pada 1978, semua generasi Supra menggunakan bentangan enjin depan, pacuan belakang (FR) dan dikuasakan enjin 6-silinder sebaris.
Bagi GR Supra baharu, Toyota menawarkan dua jenis enjin: 6-silinder sebaris 3.0L Turbo dan 4-silinder sebaris 2.0L Turbo. Enjin 3.0L Turbo mempunyai tork 500Nm serendah putaran enjin 1,500 rpm yang menunjukkan kuasa mampu ditagih pada halaju lebih rendah.
Enjin 2.0L Turbo pula mempunyai dua talaan kuasa berbeza, iaitu pada prestasi maksimum 256hp untuk pemanduan prestasi dan satu lagi ialah 195hp untuk pemanduan bersahaja dalam bandar atau lebuh raya. Sebenarnya, tiada masalah dengan kuasa dan prestasi kerana di luar sana sudah ada tuner yang sudah bersedia menaik taraf model legenda ini.
BACA >>> Pesaing Toyota Supra, BMW Z4 Ditayangkan di Malaysia - Harga RM460k
Di bawah ini ialah butiran varian dan harga GR Supra spesifikasi Jepun. Sebagai perbandingan, BMW Z4 sDrive30i M Sport bakal ditawarkan di pasaran tempatan pada harga RM460,000.
Gred | Enjin | Transmisi | Bentangan Enjin | Harga* Yen (RM) |
---|---|---|---|---|
SZ | B48 (2.0L Turbo) | 8-kelajuan Sports Automatic | Enjin depan, pacuan belakang (RWD) | 4,900,000 (186,000) |
SZ-R | 5,900,000 (223,965) | |||
RZ | B58 (3.0L Turbo) | 6,900,000 (261,925) |
UMW Toyota Motor juga turut mengumumkan penawaran Supra ke pasaran tempatan yang semestinya mejnadi saingan terus kepada Nissan GT-R dan Ford Mustang.
BACA >>> Toyota Avanza (2019) Ala Vellfire Kini di Malaysia, Harga Bermula RM80,888
Leave a Reply