WALAUPUN Lexus dikenali sebagai sub divisyen mewah bagi Toyota, itu bukan bermakna pengeluar Jepun itu sudah berhenti menghasilkan model-model mewah.
Selain Crown, Toyota juga mempunyai Century yang sekian lama menjadi simbol kewibawaan Jepun dan juga satu-satunya model dari Negara Matahari Terbit itu yang menggunakan enjin V12. Selepas 21 tahun, Century kini muncul semula dengan kos yang menyamai dua model Lexus LS standard versi luar negara. Harganya ¥19.6 juta (RM7,130,120) sahaja. 😛
Century tidak memerlukan perubahan radikal kerana apa yang penting ialah mengekalkan dan menghormati nilai tradisi klasik dengan mengutamakan penumpang belakang.
BACA >>> Toyota Century Hibrid (2018) - Limosin Mewah Sarat Tradisi Jepun
Sejak 1967, Century baharu ini baru masuk model generasi ketiga, termasuk enjin V8 hibrid. Sebagai perbandingan, Porsche 911 yang melakukan debut pada 1963 sudah pun enam generasi. Ya, betapa 'malasnya' Century mahu berubah.
Apapun, prinsip asas Century ialah evolusi, bukan revolusi dan inilah sebab perubahannya perlahan. Tentu saja segala pembaharuan harus mempertimbangkan aspek kemewahan, penghormatan dan wibawa sebuah sedan mewah dengan cita rasa Jepun.
NILAI TRADISI KEKAL
Rekaan dan nisbah ukuran Century dari segi lampu, gril depan, kemasan krom dan lain-lainnya kekal sama sejak dahulu hingga kini. Century masih memakai logo burung khas (Phoenix) yang diukir manual dengan kepakaran pengukir profesional selama 6 minggu sebelum ditampal atas bonet.
Warna hitam Century, dinamakan Kamui, didakwa sebagai hitam abadi. Bumbung tinggi dan lantai rendah menyumbang kepada keluasan kabin berbanding generasi kedua. Kemewahan dalaman diserlahkan menerusi penggunaan material logam, kayu, kulit dan wul (kapas daripada bulu biri-biri).
Sebenarnya Century menggunakan upholsteri kulit tetapi kebanyakan pengguna Jepun lebih suka menggunakan wul (wool) kerana lebih mewah, halus dan selesa. Sebagai sedan yang mengutamakan keselesaan penumpang, pintu belakang direka lebih tinggi dan panjang, manakala sudut bukaan pintu lebih lebar.
BACA >>> 10 Trivia Menarik Mengenai Limosin Yang Anda Mungkin Tidak Tahu
Demi ketenangan pemilik, Century didatangkan pelbagai ciri premium seperti lampu depan LED adaptif, termasuk lampu meja, dan lampu baca LED, sistem bunyi premium dengan 20 pembesar suara, kerusi elektrik dengan fungsi urutan, tirai tingkap, perehat kaki dan pakej Toyota Safety Sense yang lengkap dengan amaran pra rempuhan (PCW), pemantauan titik buta (BSD) dan amaran trafik lintas belakang (RCTA).
Jika model lama didatangkan dengan enjin V12, Century terbaharu ini dipacukan enjin V8 hibrid 4.9L berkuasa 375hp dan tork 510Nm. Tambahan kepada trenkuasa konvensional itu ialah 220hp dan 299Nm yang dijana daripada motor elektrik.
Leave a Reply