ADAKAH kereta hibrid dan elektrik benar-benar mesra alam sekitar?
Kriteria utama yang melayakkan sesebuah produk itu dikelaskan sebagai mesra alam adalah ia mesti mengambil kira faktor sumber bahan, cara diperoleh, kaedah pembuatan dan pelupusan. Dalam konteks kenderaan elektrik, faktor alam sekitar itu sepatutnya dibuat secara menyeluruh, bukan sekadar bebas emisi sahaja.
Antara komponen yang sentiasa jadi perhatian ialah bateri. Kini pihak industri sudah pun mempunyai jalan penyelesaian iaitu guna semula (reuse) atau kitar semula (recyle). Praktis itu kini dilakukan Honda Motor Europe dan SNAM (Société Nouvelle d’Affinage des Métaux) yang bekerjasama untuk memanfaatkan bateri kereta hibrid dan elektrik yang sudah habis kitaran penggunaan.
BACA >>> 5 Soal-Jawab Utama Tentang Kereta Elektrik (EV) yang Perlu Anda Tahu
Dalam perjanjian itu, SNAM bertanggungjawab mengumpul dan mengitar semula bateri kenderaan hibrid dan elektrik Honda. Bateri tersebut kemudian akan disediakan untuk kitaran kedua sebagai simpanan tenaga yang boleh diperbaharui. Jika tidak boleh digunakan, kandungan bahan berharga yang tersimpan akan diekstrak untuk dikitar semula.
Honda dan SNAM sudah bekerjasama sejak 2013 dalam usaha memastikan bateri yang tamat kitaran guna semula dapat dibuat mengikut piawaian alam sekitar Kesatuan Eropah (EU), termasuk kaedah pelupusan.
Secara spesifik, SNAM akan mengumpul bateri litium-ion dan nikel metal Hidrada (NiMH) dari rangkaian pengedar Honda dan pusat rawatan bertauliah (ATF) di 22 negara. Syarikat itu kemudian akan menganalisis kesesuaian bateri untuk dikitar semula sebelum diproses.
Apa yang menarik, segala hal logistik, pengangkutan selamat dan rendah karbon digunakan sepanjang proses pengumpulan bateri. Ia sesuatu yang masuk akal, takkanlah mahu menggunakan kenderaan yang kotor dan tidak selamat untuk tujuan menyelamatkan alam sekitar?
PROSES PENGUMPULAN DAN KITAR SEMULA DILAKUKAN SNAM
- Selepas bateri tiba, penilaian akan dibuat bagi menentukan pek bateri yang sesuai untuk dijadikan storan simpanan tenaga.
- Jika bateri dapat disesuaikan semula, SNAM akan menawarkan ia untuk kegunaan domestik dan industri.
- Jika sel bateri rosak dan tidak sesuai digunakan semula, bahan seperti kobalt dan aluminium boleh diekstrak menggunakan teknik hidrometalurgi (hydrometallurgy).
- Bahan tersebut boleh digunakan semula untuk pengeluaran bateri baharu, pigmen warna atau aditif mortar.
Bagi pengambilan bateri, pengedar Honda boleh membuat permohonan menerusi platform atas talian SNAM. Tempoh pengambilan dari hab berpusat boleh dibuat dalam masa 15 hari supaya pengedar tidak perlu menyimpan bateri terpakai di premis mereka.
BACA >>> Honda e Janjikan Pemanduan Seronok dengan Sistem RWD dan Tork 300Nm!
Leave a Reply