• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / #TahukahAnda: Apa Beza Proton e.MAS 7 Prime vs Premium

#TahukahAnda: Apa Beza Proton e.MAS 7 Prime vs Premium

October 29, 2024 By Shawkath Leave a Comment

FacebookTwitter


PRO-NET sudah mengumumkan harga anggaran untuk kenderaan utiliti sukan (SUV) elektrik penuh (EV) Proton e.MAS 7 yang akan diperkenalkan secara rasmi menjelang akhir tahun ini.

Ada dua varian Proton e.MAS 7 akan diperkenalkan iaitu versi asas Prime dan varian teringgi Premium. Artikel ini akan memperincikan apa perbezaan antara kedua-dua varian tersebut.

HARGA

  • Seperti diketahui, hampir semua pengeluar atau pengedar rasmi sesuatu jenama kenderaan akan membuat hebahan harga permulaan untuk varian asas.
  • Ada kemungkinan harga anggaran RM120,000 yang diumumkan PRO-NET adalah untuk varian Proton e.MAS 7 Prime. Apapun, kita tunggu pengumuman harga rasmi nanti.

TRENKUASA

  • Tiada perbezaan trenkuasa elektrik antara varian Prime dan Premium. Kedua-dua dilengkapi unit motor tunggal dipanggil 12-in-1 electric drive system yang menawarkan kuasa maksimum 160kW dan tork 320Nm.
  • Daya pecutan ke 100kmj mengambil masa 6.9 saat dengan kelajuan maksimum 175kmj.
  • Sistem pacuan sama untuk Prime dan Premium iaitu pacuan roda hadapan (2WD).

PEK BATERI

  • Proton e.MAS 7 menggunakan pek bateri Aegis Short Blade Battery tetapi berbeza kapasiti mengikut varian iaitu:
    • Prime: 49.52kWh
    • Premium: 60.22kWh

MASA MENGECAS, JARAK PANDU

  • Prime menawarkan kapasiti pengecasan pantas (DC) 80kW dan 11kW untuk pengecasan standard (AC). Jarak pandu ialah 345km (kitaran WLTP)
    • Pengecasan DC: 20 minit dari 30 peratus ke 80 peratus (SoC).
    • Pengecasan AC: 4.9 jam untuk kadar sama.
  • Premium hadir dengan kapasiti pengecasan DC 100kW dan AC sama seperti Prime. Jarak pandu 410km (kitaran WLTP)
    • Pengecasan DC: sama seperti Prime
    • Pengecasan AC: 6.1 jam

UKURAN FIZIKAL, BERAT

  • Dimensi Prime dan Premium adalah sama iaitu panjang 4,615mm, lebar  1,901mm dan tinggi 1,670mm. Jarak roda 2,750mm.
  • Ada perbezaan berat disebabkan pek bateri yang menyaksikan Prime memiliki berat kasar 1,662kg manakala Premium seberat 1,765kg.
  • Kapasiti kargo belakang sama iaitu 461 liter dan boleh dikembangkan kepada 1,877 liter.

SISTEM SUSPENSI, RIM

  • Proton e.MAS 7 menggunakan suspensi McPherson (depan), multilink (belakang).
  • Rim aloi Prime bersaiz 18 inci dengan tayar jenama GiTi  berukuran 225/55.
  • Premium dipasang rim 19 inci berbalut tayar GoodYear 235/50.

LUARAN, DALAMAN

Model asas Prime nampaknya ada kekurangan beberapa ciri berbanding Premium dan ini termasuk:

  • Luaran - bumbung panoramik, pintu but berkuasa dan penutup grill aktif.
  • Dalaman - cermin pandang belakang auto-malap, kerusi penumpang depan kuasa elektrik, paparan dongak (HUD), radar hadapan dan pengudaraan serta cahaya ambien.
  • Audio - Prime hanya ada enam pembesar suara, Premium pula ada 16 pembesar suara.

 

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: apa beza Proton e.MAS 7, autoterkini, Proton e.MAS 7, Proton e.MAS 7 Premium, Proton e.MAS 7 Prime, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Tutup Berperingkat Mula 26 Oktober
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Tutup Berperingkat Mula 26 Oktober
  • Modenas Perkenal Kawasaki Z900 2025 di Glenmarie , Harga Mula RM47,800
    Modenas Perkenal Kawasaki Z900 2025 di Glenmarie , Harga Mula RM47,800
  • Honda CB650R 2026 Tampil Empat Warna Baharu, Teknologi E-Clutch
    Honda CB650R 2026 Tampil Empat Warna Baharu, Teknologi E-Clutch
  • Johan Raja Lawak Jadi 'Tauke' Kedai Motosikal EV dengan Sokongan GGR Motor
    Johan Raja Lawak Jadi 'Tauke' Kedai Motosikal EV dengan Sokongan GGR Motor

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev