BMOTA memperkenalkan Tesi H2 pada Pameran Motosikal Milan (EICMA) 2019, November tahun lalu. Namun, spesifikasi masih dirahsiakan hingga kini.
Model supercas itu ialah jentera yang dibangunkan berasaskan superbike perdana Kawasaki Ninja H2 kerana Kawasaki sendiri memang memiliki 49.9 peratus saham Bimota.
BACA >>> Bimota KB4 dengan Enjin Supercas Kawasaki Ninja H2 Didedahkan Pertengahan Tahun Ini
Walaupun Bimota secara rasmi belum mendedahkan pilihan enjin Tesi H2, tetapi jika bersandarkan trenkuasa supercas H2, Tesi H2 ada tiga opsyen enjin untuk dipilih:
- Ninja H2R - 306hp
- Ninja H2 (2020) - 228hp
- H2 SX dan Z H2 - 198hp
Bagaimanapun, portal Bennetts mendakwa sempat melihat dokumen rasmi Tesi H2 dan mendedahkan yang enjin superbike Bimota itu mempunyai talaan sama seperti Ninja H2 dengan angka kuasa 228hp @ 11,500rpm.
Tesi H2 memiliki berat kasar 214kg, lebih ringan daripada Ninja H2 (238kg) yang mana pengurangan berat sebanyak 24kg itu dipercayai disumbangkan penggunaan material gentian karbon.
Kedua-dua jentera supercas itu menggunakan rekabentuk frem berbeza yang memberikan penampilkan fizikal berbeza. Jarak roda (wheelbase) Tesi H2 ialah 1,445mm, iaitu 10mm lebih pendek berbanding H2, dan 20mm lebih tinggi. Bagaimanapun, dimensi panjang kedua-dua model adalah sama.
Kelajuan maksimum Bimota dan Kawasaki dikatakan sama, iaitu dihadkan pada halaju 299kmj.
BACA >>> #EICMA2019: Bimota Tesi H2 (2020) dengan Enjin Supercas Kawasaki
SUMBER: Bennetts
Leave a Reply