• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda2 / Spesifikasi Bimota Tesi H2 Bocor? Sama Kuasa, Tetapi Lebih Ringan daripada H2

Spesifikasi Bimota Tesi H2 Bocor? Sama Kuasa, Tetapi Lebih Ringan daripada H2

February 4, 2020 By Brader Shawn Leave a Comment

4.1k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


BMOTA memperkenalkan Tesi H2 pada Pameran Motosikal Milan (EICMA) 2019, November tahun lalu. Namun, spesifikasi masih dirahsiakan hingga kini.

Model supercas itu ialah jentera yang dibangunkan berasaskan superbike perdana Kawasaki Ninja H2 kerana Kawasaki sendiri memang memiliki 49.9 peratus saham Bimota.

BACA >>> Bimota KB4 dengan Enjin Supercas Kawasaki Ninja H2 Didedahkan Pertengahan Tahun Ini

Walaupun Bimota secara rasmi belum mendedahkan pilihan enjin Tesi H2, tetapi jika bersandarkan trenkuasa supercas H2, Tesi H2 ada tiga opsyen enjin untuk dipilih:

  • Ninja H2R - 306hp
  • Ninja H2 (2020) - 228hp
  • H2 SX dan Z H2 - 198hp

Bagaimanapun, portal Bennetts mendakwa sempat melihat dokumen rasmi Tesi H2 dan mendedahkan yang enjin superbike Bimota itu mempunyai talaan sama seperti Ninja H2 dengan angka kuasa 228hp @ 11,500rpm.

Tesi H2 memiliki berat kasar 214kg, lebih ringan daripada Ninja H2 (238kg) yang mana pengurangan berat sebanyak 24kg itu dipercayai disumbangkan penggunaan material gentian karbon.

Kedua-dua jentera supercas itu menggunakan rekabentuk frem berbeza yang memberikan penampilkan fizikal berbeza. Jarak roda (wheelbase) Tesi H2 ialah 1,445mm, iaitu 10mm lebih pendek berbanding H2, dan 20mm lebih tinggi. Bagaimanapun, dimensi panjang kedua-dua model adalah sama.

Kelajuan maksimum Bimota dan Kawasaki dikatakan sama, iaitu dihadkan pada halaju 299kmj.

BACA >>> #EICMA2019: Bimota Tesi H2 (2020) dengan Enjin Supercas Kawasaki

SUMBER: Bennetts

Related

4.1k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda2 Tagged With: Bennetts, Bimota, Bimota Tesi H2, Kawasaki, Kawasaki H2, roda2, Superbike Supercas, Supercas

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my