KERETA kompak atau keicar boleh dianggap sebagai budaya automotif Jepun. Walaupun Jepun bukan negara pemula dalam revolusi automotif, tetapi model kereta kecil itu kini menjadi antara jenis kenderaan kegemaran ramai pengguna di sana.
Istimewa tentang keicar, kereta kecil itu banyak dieksport ke luar negara walaupun asas rekaan adalah mengikut cita rasa pembeli di Negara Matahari Terbit tersebut.
Antara contoh kejayaan keicar adalah kemunculan Perodua Kancil yang laku keras di Malaysia, dan pelbagai model lain yang diadaptasi daripada Daihatsu. Malah, kembar Kancil, iaitu Daihatsu Mira dieksport ke Britain.
BACA >>> #RetroAuto: Van Keicar Suzuki Every yang Laris di Jepun, Sudah 3 Juta Unit Terjual
SUZUKI WAGON R MENAKLUK JEPUN
Suzuki Wagon R (1993)
Suzuki Wagon R adalah antara contoh bagaimana kereta Jepun dieksport ke Eropah. Model dengan gaya badan tinggi ala Perodua Kenari dijual itu di Britain dan Eropah pada 1997. Model ini kali pertama diperkenalkan di Jepun pada 1993 dan menerima sambutan hangat daripada kalangan pembeli sana.
Menjelang Oktober 1996, Wagon R terjual lebih 500,000 unit dan tujuh tahun kemudian mencecah angka dua juta unit! Selain popular hingga mendominasi jualan kereta penumpang kecil bawah 660cc, Wagon R turut diiktiraf sebagai Kereta Baharu Terbaik di Jepun.
BACA >>> Daihatsu Perkenal 4 Model Konsep Keicar Serba Praktikal
WAGON R+ UNTUK UK
Suzuki Wagon R+ (1997)
Menyedari konsep unik Wagon R mampu memikat pembeli luar Jepun, terutama Eropah, Suzuki memutuskan membangunkan Wagon R+ yang dilancarkan di Eropah pada 1997. Tidak terhenti di situ, model pengganti diperkenalkan pada 2000.
Suzuki Wagon R+ (2000)
Wagon R+ atau dikenali sebagai Wagon R Wide di Jepun mempunyai ukuran lebih lebar dan berkuasa berbanding Wagon R.
Suzuki Wagon R+ (2004)
Model 2004 untuk Britain menampilkan gaya depan dan enjin 1.3L VVT-i baharu, kemasan dalaman dan ciri Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dan Agihan Brek Elektronik (EBD).
Antara ciri unik Wagon R+ ialah pintu boleh dibuka luas dan posisi kerusi tinggi yang memudahkan akses keluar-masuk selain cermin depan luas untuk tahap pandangan baik. Saiz badan kompak pula menjadikan model ini praktikal digunakan dalam bandar.
Itu cerita belasan tahun lalu, tetapi sekarang masihkah ada kereta kompak seperti ini di Britain? Ya ada, ini kerana permintaan untuk kereta kecil tidak luput. Lihat saja MINI 3-pintu atau Fiat 500. Suzuki pula menawarkan warisan dan kepakaran dalam kereta kompak menerusi Swift dan Ignis di negara Eropah itu.
BACA >>> Suzuki Across (2021) - Model Jenama Semula daripada RAV4 Prime PHEV untuk Eropah
Leave a Reply