KALANGAN peminat jentera pacuan empat roda (4x4) di Malaysia, nama Ford Ranger sejak beberapa tahun kebelakangan ini memang sukar dipisahkan, sentiasa berada dalam senarai teratas trak pikap pilihan. Siapa sangka jenama trak pikap Amerika yang diedarkan wakil pengedar SDAC-Ford ini mampu membuatkan lawan dari Jepun seperti Mitsubishi dan Toyota mula susah hati.
Persoalannya, apakah rahsia Ford Ranger yang membuatkan jenama itu semakin diminati pembeli dan peminat trak pikap di Malaysia?
BACA >>> #PanduUji: Si Ranggi Kota Ford Ranger XLT Plus yang Bukan Klise
Sebenarnya, tidak perlu lihat jauh pun kerana kita boleh mendapat jawapannya dengan memperincikan spesikasi ditawarkan Ranger XLT Plus sebagai model paling premium dalam barisan trak pikap saiz pertengahan yang ditawarkan SDAC-Ford.
1. Ranger XLT Plus ialah model trak pikap pertama dan satu-satunya yang menawarkan ciri pintu but hidraulik, dinamakan Easy Lift Tailgate. Anda cuma perlu menarik hendal pintu belakang dan biarkan pintu turun sendiri perlahan-lahan ke bawah tanpa perlu menghempaskannya.
2. Kapasiti enjin diesel 2.0L Single Turbo memberikan nilai pemilikan terbaik kepada pembeli Ranger XLT Plus kerana caj cukai jalan rendah.
3. Kecil-kecil cili api, dengan kuasa 180hp @ 3500rpm dan tork 420Nm @ 1,750-2,500rpm, hantaran kuasa Ranger XLT Plus dipadukan transmisi automatik 10-kelajuan dengan SelectShift berserta ciri penghidup tanpa kunci dan punat tekan mula.
4. Ranger XLT Plus menawarkan beban muatan hingga 1,000kg (1 tan) dan ketinggian redahan air hingga 800mm, terbaik dalam kelasnya. Pembeli juga diberikan kerusi kulit, rim 18 inci, lampu projektor HID, lampu siang (DRL) LED, penyaman udara dwi zon dan sistem infotainment SYNC3 dengan skrin paparan 8 inci. Semua diberikan standard untuk model Ranger ini. Menarikkan?
5. Dalam famili Ranger XLT sendiri, beza antara varian XLT (Auto) dan XLT Plus cuma RM8,000 dengan enjin dan transmisi lebih berkuasa, termasuk mendapat semua ciri di atas yang tiada pada XLT (Auto).
6. Senang cerita, Ranger XLT Plus ialah varian Ranger yang boleh dijadikan trak pikap pilihan kerana ciri ditawarkan mampu memenuhi keperluan pemanduan harian sama ada sebagai kenderaan harian, kerja dan gaya hidup.
7. Mari buat perincian, jika anda mencari sebuah kenderaan utiliti, Ranger XLT Plus ialah satu-satunya trak pikap yang ada ciri Easy Lift Tailgate yang memudahkan kerja memunggah dan memuat naik barang.
8. Jika anda mencari kenderaan untuk urusan perniagaan, memiliki Ranger XLT Plus pasti berbaloi kerana tidak perlu bayar cukai jalan tinggi, manakala sistem transmisi 10-kelajuan memberikan tahap penjimatan api terbaik untuk sebarang kerja yang memerlukan anda bergerak ke sana-sini.
9. Kalau mahu dijadikan kenderaan famili, Ranger XLT Plus menawarkan keselasaan sama seperti kereta penumpang kerana trak pikap ini dilengkapi lambakan ciri menarik seperti: kerusi kulit, sistem infotainment SYNC3 dengan skrin 8 inci, dan ciri keselamatan lengkap seperti 2 beg udara depan, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Agihan Brek elektronik (EBD), Kawalan Stabiliti Elektronik (ESC) dengan Kawalan Traksi (TC), Bantuan Brek Kecemasan (EBA), Kawalan Turun Bukit (HDC), Bantuan Daki Bukit (HLA), Mitigasi Oleng (ROM), Kawalan Ayun Trailer (TSC), Kawalan Beban Adaptif (ALC), kamera pandang belakang, dan tetapan MyKey berfungsi sebagai sistem pengingat pemandu selain anda seperti anak atau isteri (lihat demo di bawah).
10. Jika varian Ranger lain sudah cukup menawarkan apa dimahukan peminat trak pikap, Ranger XLT Plus melengkapkan lagi segala keperluan yang diingini pemandu Malaysia pelbagai segmen kenderaan. Jika anda baru kali pertama mahu beralih segmen daripada kereta penumpang biasa kepada sebuah trak pikap harian, Ranger XLT Plus mampu membuatkan anda tersenyum puas hati.
Sebarang maklumat lanjut boleh layari laman web rasmi SDAC-Ford, Facebook FordMalaysia, YouTube FordMsia, Instagram fordmalaysia atau muat turun aplikasi mobil Ford MY.
Leave a Reply