PROTON akan meningkatkan kualiti pengeluaran menerusi pengurangan peratusan markah Audit Produk Pelanggan Global (GCPA).
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif PROTON, Roslan Abdullah berkata, sejak 2019, 55 peratus pengurangan dalam markah GCPA menunjukkan peningkatan keseluruhan dalam kualiti pengeluaran hingga 2023.
Impak GCPA memberi keyakinan kepada pelanggan kerana mereka lihat sesuatu produk itu berkualiti.
Malah memberi dampak dan menyumbang kepada jualan kereta kerana menambah keyakinan ramai untuk membeli kenderaan Proton jika tahu kebarangkalian rosak itu kurang."
GCPA ialah penunjuk kualiti produk dalam menilai isu dihadapi barisan pengeluaran berdasarkan tahap teruk.
Dari segi kualiti pasaran Proton sejak 2019, 1,005 isu diselesaikan bersamaan peningkatan dalam aspek itu (kualiti pasaran) sebanyak 44 peratus.
Mengenai kualiti vendor, terdapat peningkatan 43 peratus dari segi jumlah pembekal yang dapat memenuhi standard minimum BBB (Biro Perniagaan Lebih Baik).
SUMBER: AstroAwani
Leave a Reply