SETELAH tiga tahun tidak terlibat dalam perlumbaan Sepang 1000km (S1K), Proton kini bersedia untuk mengejar misi kejuaraan kali ke-6 mereka dengan membawa masuk kereta sedan segmen-C, Proton S70 yang telah diubahsuai oleh pasukan Proton R3.
Proton S70 R3 ini telah menukar enjin asal iaitu enjin 3-silinder sebaris 12-injap 1,477cc DOHC Turbo kepada enjin 4-silinder NA 1.6L (Campro 1.6) kerana berdasarkan undang-undang perlumbaan S1k, kereta dalam kategori MTC perlu menggunakan enjin dengan sesaran maksima 1,600cc tanpa bantuan turbo.
Enjin ini merupakan enjin sama yang digunakan dalam kereta-kereta Proton R3 sebelum ini seperti Satria Neo, Preve, Suprima S, Iriz, dan Saga. Malah enjin ini juga berjaya membantu Proton merangkul lima gelaran juara S1k pada tahun 2012, 2014, 2017, 2018, dan 2019.
Bahagian dalaman kereta ini juga masih mengekalkan identiti Proton R3, dimana ia masih menggunakan paparan intrumen perlumbaan Motec, kerusi bucket Recaro, rollcage, set pedal Box AP Racing, tangki bahan api dengan sistem isian pantas ATL, jek pneumatik, dan lain-lain lagi.
Darisegi luaran pula, Proton mengesahkan bahawa rekabentuk Proton S70 R3 ini akan menggunakan rekaan sama seperti yang telah dipertontonkan ketika pameran Malaysia Autoshow 2024.
Selain kereta itu, terdapat juga dua model lain yang dipamerkan seperti Proton Iriz R3 dan Proton Saga R3 dalam acara sama.
Proton Iriz R3
Proton Saga R3
Leave a Reply