KECANTIKAN adalah perkara paling subjektif di dunia dan bersifat relatif. Dalam dunia automotif, Nissan S-Cargo adalah contoh terbaik untuk menjelaskan tentang kepelikan sesebuah kecantikan kereta. Jika Nissan S-Cargo dilahirkan pada hari ini, anda pasti tidak ragu-ragu lagi memasukkan model itu dalam senarai kereta paling buruk sepanjang zaman. Tetapi perkara itu tidak berlaku ketika ia diperkenalkan sekitar 1989-1991.
Hidup pada 1987 adalah zaman yang mana hampir segalanya adalah mungkin. Di Eropah misalnya, prototaip kereta lumba berapi seperti Ferrari F40 boleh memasuki siri pengeluaran. Sementara itu, di San Francisco, Amerika Syarikat, seorang pereka tatu dan kemeja-T Jepun telah merekabentuk kereta konsep Nissan serba pelik untuk dipamerkan pada Pameran Auto Tokyo 1987.
Menariknya, ramai pengunjung pada masa itu tertarik dengan Nissan S-Cargo dan barisan kereta konsep Nissan yang lain, sekali gus mendorong pengeluar automobil Jepun tersebut menghasilkan kereta konsep itu untuk pasaran domestik.
Kereta-kereta unik berkenaan dijual secara eksklusif di rangkaian gedung Cherry yang ditubuhkan pada 1970 untuk mengedar kereta subkompak Nissan, dan dibina oleh sepasukan projek khas di Kilang Pike berasaskan Nissan Sunny B11. Model serba pelik itu terdiri daripada Be-1, disusuli S-Cargo yang menarik hati, Pao (tanpa label Nissan di pangkal) yang cool dan Figaro yang mewah.
Peliknya, Nissan S-Cargo mendapat sambutan hangat di negara kelahirannya, Jepun sebagai sebuah kenderaan utiliti. Ini dibantu pula trend kei car di Negara Matahari Terbit itu berikutan ruang terhad dalam bandar.
Idea dan lukisan diilhamkan daripada Citroën 2CV Fourgonette dan apa saja objek comel di dunia ini. Nissan S-Cargo datang dengan bangku duduk, roda stereng gaya Citroen, enjin empat-silinder 1.5L bersama transmisi automatik 3-kelajuan dan penyaman udara.
Ciri tambahan lain ialah tingkap lengkung di kedua-dua bahagian pintu dan bumbung kanvas elektrik yang boleh buka-tutup. Lebih aneh ialah cermin depan cembung yang hampir mustahil dapat diganti di kedai cermin biasa. Kini, ramai berpendapat, desain aneh dan pelik seperti S-Cargo sudah tidak dapat diterima lagi pada masa akan datang. Kelahiran model-model kereta Pike boleh dikatakan sebagai momen pelik terakhir yang tidak akan berulang lagi dalam sejarah rekabentuk automobil.
Leave a Reply