PADA April lalu, kami ada tuliskan tentang debut Nissan GT-R NISMO (2020) di Pameran Auto Antarabangsa New York (NYIAS) 2019.
GT-R kini sudah memasuki tahun ke-12 dan pengenalan versi NISMO di New York itu ialah indikator kepada kehadiran model tersebut untuk beberapa tahun akan datang.
Walaupun sudah berusia, bukan sedikit perubahan luaran dan dalaman yang diperkenalkan selain kejayaan mengekalkan model itu sebagai kereta berprestasi unggul hingga hari ini.
BACA >>> Nissan GT-R NISMO Baharu dengan Kemas Kini Gaya Lumba, dan Lebih Kuasa
DIBANGUNKAN BERASASKAN ORIENTASI TREK
GT-R NISMO (2020) bukan model 'salinan kulit', tetapi mengalami proses penaiktarafan berorientasikan jentera trek. Ini ialah GT-R versi lebih ekstrem dan ditala berdasarkan ciri jentera lumba dan pada masa sama boleh digunakan atas jalan raya biasa. Ia dibina sebagai aspirasi kepada keseimbangan dua dunia berbeza.
Antara perubahan dibuat ialah pengecasturbo baharu, penambahbaikan ke atas kawalan tukaran gear, penggunaan komponen lebih ringan, dan pengurangan berat keseluruhan, manakala brek, roda dan tayar dinaik taraf. Semua itu menunjukkan hasil positif apabila GT-R NISMO berjaya mencatatkan pengurangan masa sebanyak 2.5 saat di litar ujian Nissan.
Selain itu, tahap kestabilan GT-R NISMO pada kelajuan tinggi turut ditambah baik. Malah, sejak proses pembangunan lagi GT-R memang sudah memberikan tumpuan kepada halaju 300kmj.
BACA >>> Nissan GT-R NISMO GT3 - RM2.1 Juta, Kini Tempahan Dibuka
CIRI UTAMA NISSAN GT-R NISMO (2020)
- Diketuai Mr GT-R, Hiroshi Tamura sebagai Ketua Pakar Produk yang sudah berkhidmat dengan Nissan lebih 30 tahun. Penglibatan dalam projek ini ialah menyempurnakan penambahbaikan GT-R NISMO supaya mampu menerajui segmen kereta berprestasi.
- Pengecasturbo baharu ialah unit sama seperti kereta lumba GT-R GT3. Komponen turbo ini hanya mempunyai 10 bilah berbanding 11 bilah sebelum ini. Bilah baharu juga 0.3mm lebih tipis.
- Sistem ekzos titanium berbunyi lebih garang, tetapi tidak terlampau bising apabila duduk dalam kabin kereta.
- Rim aluminium khas RAYS 20 inci dan tayar Dunlop baharu.
- Kerusi GT-R NISMO eksklusif rekaan Recaro dengan berat setiap satu 1.4kg lebih ringan.
Selain GT-R NISMO (2020), Nissan turut memperkenalkan Nissan GT-R Track Edition (2020) yang diposisi antara GT-R dan GT-R NISMO. Penampilan model ini boleh dipertingkatkan lagi dengan membeli beberapa opsyen kit seperti berikut:
- Brek karbon seramik - £7,500 (RM38,720)
- Kerusi karbon - £6,750 (RM34,850)
- Spoiler karbon - £3,000 (RM15,490)
- Spoiler karbon dan lid but - £4,500 (RM23,230)
- Bumbung karbon - £2,000 (RM10,330)
Mengenai harga, walaupun kedua-dua model sama, tetapi beza spesifikasi menunjukkan nilai sebenar apabila Nissan GT-R NISMO dipasarkan pada harga £174,995 (RM903,490) manakala Nissan GT-R Track Edition dijual pada harga permulaan £99,995 (RM516,270).
Kedua-dua harga tersebut sebenarnya lebih rendah berbanding Nissan GT-R Premium Edition yang diperkenal di Thailand pada 2018 dengan harga RM1.8 juta.
BACA >>> NISMO Hasilkan Semula Alat Ganti Kereta Lama Nissan - Skyline GT-R R32 Jadi Model Sulung
Leave a Reply