• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Nissan Sylphy e-POWER Debut di China, Guna Petrol 3.9 Liter Sahaja untuk 100km!

Nissan Sylphy e-POWER Debut di China, Guna Petrol 3.9 Liter Sahaja untuk 100km!

October 1, 2021 By Abang Hirata Leave a Comment

1.2k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


ANTARA cabaran utama meluaskan kenderaan elektrik (EV) ialah fasiliti pengecasan. Jika sesebuah negara mahu rakyat menerima EV secara besar-besaran, adakah cukup disediakan stesen cas?

Atau jika rakyat mahu Kerajaan lebih agresif dalam agenda elektrifikasi, adakah mereka sedar peruntukan membangunkan infrastruktur EV memerlukan jumlah belanja yang besar? Malah, purata harga kebanyakan kereta elektrik masih dalam kategori premium walaupun Kerajaan tidak mengenakan cukai dan duti.

Di sebalik segala cabaran tersebut, kenapa tidak gabungkan sahaja enjin konvensional dengan motor elektrik?

BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Jangka Hayat Bateri Kereta Elektrik yang Perlu Anda Tahu
BACA >>> Seiyong S1 - Kereta Elektrik Mampu Milik Akan Masuk Malaysia, Harga Serendah RM44k

Inilah dilakukan Nissan melalui trenkuasa e-POWER yang mana enjin berfungsi sebagai generator kuasa kepada motor elektrik. Ini bermakna pengguna tidak perlu singgah ke stesen cas, tetapi cukup dengan mengisi petrol seperti kereta biasa.

Trenkuasa e-POWER ditawarkan Nissan secara massa menerusi model Note yang diperkenalkan di Jepun pada November 2016. Sejak itu, lebih 500,000 unit model e-POWER sudah terjual!

Nissan memang pandai dan bijak dalam bidang elektrifikasi. Pada masa mereka menawarkan LEAF sebagai kereta elektrik penuh, pengeluar itu juga menawarkan alternatif 'dua alam', iaitu trenkuasa e-POWER sebagai 'soft landing' buat pengguna.

Kini generasi ketiga Note hanya ditawarkan dalam trenkuasa e-POWER. Terbaharu, Nissan memperkenalkan trenkuasa e-POWER untuk sedan Sylphy di pasaran China, iaitu model generasi keempat yang tidak dipasarkan di Malaysia.

Keputusan Nissan memperkenalkan trenkuasa e-POWER dilihat tepat kerana Sylphy ialah sedan terlaris jenama itu di China. Malah, rekabentuk Sylphy juga menarik dan dilihat mampu memikat pengguna menerima teknologi e-POWER.

BACA >>> Jika Terlanggar Tiang Elektrik, Lebih Baik Jangan Keluar Kereta

Nissan setakat ini belum berkongsi spesifikasi lengkap trenkuasa e-POWER dimiliki Sylphy, kecuali maklumat berikut:

  • Angka tork 300Nm dan kadar penggunaan petrol 3.9 liter per 100km (standard ujian China).
  • e-POWER Sylphy mempunyai lima mod pemanduan.

Pengenalan e-POWER Sylphy adalah permulaan kepada rancangan besar Nissan untuk memperkenalkan enam model e-POWER di China menjelang 2025. Melalui strategi itu, adakah pengguna Malaysia akan ditawarkan trenkuasa sama?

Seperti disebut awal tadi, e-POWER dilihat sebagai alternatif dan soft landing kepada kereta elektrik penuh. Dengan e-POWER atau teknologi range extender, Kerajaan dan pengguna tidak perlu pening tentang fasiliti pengecasan.

BACA >>> Jepun Perkenal Nissan Note Aura (2021), Hatchback Hibrid yang Tak Mahal Sangat!
BACA >>> Nissan Note (2021) Serba Baharu Lancar di Jepun, Kini Enjin Hibrid, Harga Mula RM79k

Related

1.2k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: e-POWER, Enjin Nissan e-POWER, Kenderaan Elektrik (EV), Nissan, Nissan e-POWER, Nissan e-POWER Sylphy, Nissan Sylphy

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my