ANTARA cabaran utama meluaskan kenderaan elektrik (EV) ialah fasiliti pengecasan. Jika sesebuah negara mahu rakyat menerima EV secara besar-besaran, adakah cukup disediakan stesen cas?
Atau jika rakyat mahu Kerajaan lebih agresif dalam agenda elektrifikasi, adakah mereka sedar peruntukan membangunkan infrastruktur EV memerlukan jumlah belanja yang besar? Malah, purata harga kebanyakan kereta elektrik masih dalam kategori premium walaupun Kerajaan tidak mengenakan cukai dan duti.
Di sebalik segala cabaran tersebut, kenapa tidak gabungkan sahaja enjin konvensional dengan motor elektrik?
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Jangka Hayat Bateri Kereta Elektrik yang Perlu Anda Tahu
BACA >>> Seiyong S1 - Kereta Elektrik Mampu Milik Akan Masuk Malaysia, Harga Serendah RM44k
Inilah dilakukan Nissan melalui trenkuasa e-POWER yang mana enjin berfungsi sebagai generator kuasa kepada motor elektrik. Ini bermakna pengguna tidak perlu singgah ke stesen cas, tetapi cukup dengan mengisi petrol seperti kereta biasa.
Trenkuasa e-POWER ditawarkan Nissan secara massa menerusi model Note yang diperkenalkan di Jepun pada November 2016. Sejak itu, lebih 500,000 unit model e-POWER sudah terjual!
Nissan memang pandai dan bijak dalam bidang elektrifikasi. Pada masa mereka menawarkan LEAF sebagai kereta elektrik penuh, pengeluar itu juga menawarkan alternatif 'dua alam', iaitu trenkuasa e-POWER sebagai 'soft landing' buat pengguna.
Kini generasi ketiga Note hanya ditawarkan dalam trenkuasa e-POWER. Terbaharu, Nissan memperkenalkan trenkuasa e-POWER untuk sedan Sylphy di pasaran China, iaitu model generasi keempat yang tidak dipasarkan di Malaysia.
Keputusan Nissan memperkenalkan trenkuasa e-POWER dilihat tepat kerana Sylphy ialah sedan terlaris jenama itu di China. Malah, rekabentuk Sylphy juga menarik dan dilihat mampu memikat pengguna menerima teknologi e-POWER.
BACA >>> Jika Terlanggar Tiang Elektrik, Lebih Baik Jangan Keluar Kereta
Nissan setakat ini belum berkongsi spesifikasi lengkap trenkuasa e-POWER dimiliki Sylphy, kecuali maklumat berikut:
- Angka tork 300Nm dan kadar penggunaan petrol 3.9 liter per 100km (standard ujian China).
- e-POWER Sylphy mempunyai lima mod pemanduan.
Pengenalan e-POWER Sylphy adalah permulaan kepada rancangan besar Nissan untuk memperkenalkan enam model e-POWER di China menjelang 2025. Melalui strategi itu, adakah pengguna Malaysia akan ditawarkan trenkuasa sama?
Seperti disebut awal tadi, e-POWER dilihat sebagai alternatif dan soft landing kepada kereta elektrik penuh. Dengan e-POWER atau teknologi range extender, Kerajaan dan pengguna tidak perlu pening tentang fasiliti pengecasan.
BACA >>> Jepun Perkenal Nissan Note Aura (2021), Hatchback Hibrid yang Tak Mahal Sangat!
BACA >>> Nissan Note (2021) Serba Baharu Lancar di Jepun, Kini Enjin Hibrid, Harga Mula RM79k
Leave a Reply