DI JERMAN, penunggang motosikal boleh disaman jika menunggang dalam had laju yang salah.
Jalan raya di Jerman menetapkan had laju yang berbeza untuk penunggang kereta dan kereta. Misalnya, Lebuhraya 3196 antara Steinau dan Marjob dalam daerah Spessart meletakkan had laju 100kmj untuk kereta, tetapi motosikal dihadkan kepada 60kmj sahaja.
Seorang penunggang KTM di Jerman baru-baru ini disaman kerana menunggang dalam kelajuan 120kmj, sekali ganda daripada had dibenarkan, atau hanya 20kmj di atas had laju kereta.
BACA >>> Had Laju 30kmj, 50kmj Kawasan Terpilih KL Mula September ini?
Sebenarnya, had laju berbeza di Jerman itu dibuat bukan saja atas tujuan keselamatan, tetapi juga mengurangkan kebisingan. Malah, di Britain, termasuk beberapa tempat lain, pihak berkuasa memasang kamera bunyi bising yang menunjukkan saling kaitan antara had laju dan bunyi bising.
Ini bermakna, bunyi akan jadi kurang bising jika menunggang perlahan. Bagaimanapun ada mempertikaikan perbezaan halaju ketara antara motosikal dan kereta boleh jadi berbahaya. Ini kerana motosikal bukan saja lebih ringan daripada kereta, tetapi penunggang juga lebih terdedah kepada bahaya berbanding pemandu kereta.
Perbezaan halaju ketara boleh menyebabkan impak dahsyat ke atas penunggang motosikal yang sedia terdedah kepada bahaya. Ini kerana kereta lebih berat dan bergerak 40kmj lebih laju daripada penunggang motosikal.
BACA >>> Risau Terlajak Laju? Ford Kaji Sistem Tetapan Had Laju Automatik!
BACA >>> Permintaan Jadi Realiti, Toyota GR Supra Manual 6-Kelajuan Diperkenal!
SUMBER: VisorDown
Leave a Reply