• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Mazda Perkenal Bahasa Rekabentuk Baharu Gabungan Teknik Tradisional dan Moden

Mazda Perkenal Bahasa Rekabentuk Baharu Gabungan Teknik Tradisional dan Moden

July 3, 2018 By Admin PanduLaju 1 Comment

FacebookTwitter


BAHASA rekabentuk baharu Mazda sedia melakukan kemunculan perdana bagi kenderaan versi pengeluaran tahun depan yang bakal menyaksikan pengeluar itu memecahkan tradisi rekabentuk tipikal Jepun dengan pendekatan gaya dari perspektif berbeza.

Mazda biasanya menggunakan model tanah liat apabila melakarkan rekabentuk sesebuah model, tetapi baru-baru ini memilih menggunakan pereka digital untuk menghasilkan bentuk rumit dan membentuk arca panel badan.

Bercakap kepada Automotive News, pakar rekabentuk kreatif Mazda, Takahiro Matsui berkata, bahasa baharu itu memerlukan kerjasama antara pasukan pereka digital dan tanah liat.

"Ini ialah permulaan penciptaan bersama dan pertandingan. Kami perlu bekerja bersama, tetapi juga bertempur satu sama lain," kata Matsui.

Hasil pertama daripada hubungan rapat ini ialah model konsep Vision Coupe, yang didedahkan pada Pameran Motor Tokyo pada Oktober tahun lalu. Pasukan pereka Mazda meluangkan masa dua tahun untuk menghasilkan model konsep tersebut dengan dominasi permukaan aliran yang menawarkan refleksi rumit dan membangkitkan emosi, tidak seperti rekabentuk Mazda masa lampau.

BUKAN MUDAH

Proses mencapai rekabentuk itu bukan mudah, menurut Matsui. Faktanya, Mazda kerap mengubah radius lengkung panel badan hingga kadangkala sekecil 0.01mm semata-mata bagi menghasilkan rupa sempurna.

"Kami perlu mengawal permukaan hingga kepada tahap minit untuk mendapatkan rupa yang dimahukan. Proses ini memerlukan banyak masa dan tenaga," katanya.

Walaupun Mazda menggunakan banyak teknologi dalam menghasilkan model masa depan berbanding proses terdahulu, Matsui masih percaya model tanah liat adalah lebih unggul dan akan kekal penting.

"Saya masih fikir tanah liat lebih baik. Hanya jika kita boleh sentuh model digital, mungkin ketika itu kita menang," katanya.

Antara model pengeluaran pertama Mazda yang menampilkan bahasa rekabentuk baharu pengeluar itu ialah Mazda3 baharu yang meminjam gaya rekaan Mazda Kai Concept.

SUMBER: CarScoops

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: Bahasa Rekabentuk, mazda, Mazda KAI concept, Rekabentuk, Roda4, Takahiro Matsui, Vision Coupe

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
    Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
  • General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
    General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
  • Kymco AK550 Premium Kini CKD,  Harga Lebih Murah di Malaysia
    Kymco AK550 Premium Kini CKD, Harga Lebih Murah di Malaysia
  • Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460
    Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460

Pandu Uji

#PanduUji: Inilah Cara Menang Cabaran Pandu Proton e.MAS 5 Paling Jimat, Hanya 9.6kW/100km!

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my