• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Krisis Bekalan Cip Semikonduktor: Apakah Puncanya? Malaysia Sajakah yang Terkesan?

Krisis Bekalan Cip Semikonduktor: Apakah Puncanya? Malaysia Sajakah yang Terkesan?

June 25, 2021 By Admin PanduLaju Leave a Comment

214
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SEJAK pandemik Covid-19 melanda, pemain industri automotif, tidak terkecuali Malaysia, dihimpit masalah kekurangan bekalan cip semikonduktor hingga menyebabkan banyak kilang terpaksa menghentikan pengeluaran buat sementara waktu.

Menurut Persatuan Industri Semikonduktor (SIA), jualan semikonduktor peringkat global meningkat 6.5 peratus tahun lalu yang menunjukkan lonjakan permintaan daripada pengeluar kereta dan syarikat teknologi besar. 

Ramai masih belum jelas mengenai isu kekurangan bekalan cip semikonduktor dan ada yang menganggap ini cuma masalah dalam negara. Faktanya, apa yang berlaku sudah menjadi krisis bekalan global.

BACA >>> Masalah Cip Semikonduktor: Nissan, Mazda Tutup Kilang Sementara di Jepun
BACA >>> Mikrocip Tak Cukup, GM Hentikan Pengeluaran Chevrolet Camaro

APAKAH SEBENARNYA BERLAKU?

Pengeluar kereta diramal mengalami kerugian berbilion dolar akibat kekurangan bekalan cip semikonduktor yang banyak digunakan pada kenderaan baharu masa kini untuk komponen seperti brek, stereng kuasa dan sistem infotainment. 

Cip semikonduktor umpama otak kepada semua peralatan elektronik moden. Jadi, kekurangan bekalan itu menimbulkan isu berskala besar kerana jauh daripada jaringan bekalan, sekali gus menjejaskan seluruh proses pengeluaran kenderaan.

Syarikat seperti Ford Motor Company dan General Motors (GM) dijangka rugi lebih AS$2 bilion (RM8.3 bilion), dan terpaksa mengurangkan kapasiti pengeluaran hingga 20 peratus. Krisis itu juga menjadi penghalang pertama kepada industri kenderaan elektrik (EV) yang sedang meningkat naik.

BACA >>> Jualan Kenderaan Seluruh Negara Mungkin Sifar Bulan Ini

KENAPA BERLAKU?

Banyak kilang terpaksa ditutup kerana Covid-19

Antara sebab utama berlaku krisis kekurangan bekalan semikonduktor ialah kesan pandemik Covid-19 yang kemudian mencetuskan beberapa sebab lain seperti di bawah:

  • Penutupan kilang seluruh dunia menyebabkan pengeluaran dibekukan dan stok berkurangan.
  • Permintaan peralatan elektronik meningkat, menyebabkan pengeluar kenderaan dan syarikat elektronik saling bersaing untuk mendapatkan cip yang semakin berkurangan.
  • Pengeluar kereta gagal menjangka skala sebenar permintaan pelanggan pada suku kedua 2020, dan ditambah dengan pengeluaran rendah, maka permintaan cip terus meninggi.
  • Kos silikon juga bertambah berikutan penghasilan besar-besaran vaksin Covid-19. Silikon adalah jenis sama yang digunakan untuk membuat cip dan komputer peribadi.

JALAN PENYELESAIAN

Realitinya, tiada jalan mudah menyelesaikan krisis bekalan semikonduktor. Bagaimanapun, ada perkara yang boleh dipelajari untuk mengelakkan perkara tersebut berulang. 

Contohnya, pengeluar seperti Toyota dan Tesla sudah mula menghasilkan cip sendiri, tetapi dijangka perlu memperlahankan pengeluaran tidak lama lagi.

Penghasilkan cip sendiri juga bukan penyelesaian utama kerana masalah kekurangan bekalan berpunca daripada kekurangan bahan mentah. Bagi kebanyakan syarikat, cara terbaik mengharungi krisis berkenaan adalah membina hubungan rapat dengan pembekal dan rakan kongsi. 

Ini penting untuk memastikan perniagaan berjalan baik bersama pembekal berpengalaman dan dipercayai.

BACA >>> Covid-19: Pekerja India Mogok Desak Renault, Nissan dan Hyundai Tutup Kilang
BACA >>> Kilang Tutup, Beg Udara Mahal Punca Kes Curi Stereng Meningkat di AS

SUMBER: MAU.com

Related

214
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, Chip, cip, Cip Kereta, Cip Semikonduktor, Coronavirus, Covid-19, pandemik, semiconductor chip

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Bot TLDM Rempuh Bot Pelancong dalam Raptai Demonstrasi LIMA ’25
    Bot TLDM Rempuh Bot Pelancong dalam Raptai Demonstrasi LIMA ’25
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev