• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Isu Permukaan Trek Litar Mandalika Selesai, Tiada Masalah Tunggang Sepantas 330kmj

Isu Permukaan Trek Litar Mandalika Selesai, Tiada Masalah Tunggang Sepantas 330kmj

March 14, 2022 By Shawkath Leave a Comment

1.3k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

LITAR Antarabangsa Mandalika pernah label sebagai berbahaya selepas beberapa penunggang MotoGP mempersoalkan kualiti permukaan litar yang didakwa ‘mudah tertanggal’ dan kotor.

Masalah itu menjadi topik perbualan dan kekecewaan beberapa pelumba selepas mereka selesai mengadakan ujian pramusim MotoGP 2022 di litar berkenaan pada Februari lalu. Khabarnya, Dorna turut memberi ‘teguran’ berhubung masalah tersebut.

BACA >>> Lepas Kena Tegur, ITDC Segara Mulakan Kerja Turap Balik Litar Mandalika

Penganjur MotoGP di litar berkenaan, Persatuan Grand Prix Mandalika (MGPA) kini sudah menurap semula permukaan litar bermasalah dan memberi jaminan bahawa masalah yang dihadapi pelumba-pelumba sebelum ini tidak akan berulang.

Ada dua masalah dialami rata-rata penunggang iaitu permukaan trek berdebu dan tar tertanggal. Proses turapan semula permukaan membabitkan jarak sepanjang 1.6km sudah disempurnakan iaitu antara Turn 16 dan 17.

BACA >>> Ambil Tanah Buat Litar Mandalika, Penduduk Kecewa Hutang Belum Langsai

TIGA LAPISAN ASFALT

Proses baik pulih permukaan litar melibatkan tiga lapisan asfalt iaitu Stone Mastic Asphalt (SMA), Asphalt Concrete dan Base Course.

  • Stone Mastic Asphalt (SMA) ialah campuran bahan asfalt dan digunakan untuk menutup lapisan atas permukaan trek. Lapisan asfalt itu dikatakan boleh mengukuhkna struktur permukaan lapisan.
  • Asphalt Concrete ialah lapisan kedua yang memiliki kadar ketebalan dan ketegaran yang diperlukan. Fungsinya adalah untuk mengurangkan stres disebabkan beban trafik, iaitu dipindahkan tekanan ke lapisan bawah asfalt.
  • Base Course ialah lapisan asfalt lebih rendah. Fungsinya ialah menguatkan struktur utama trek. Lapisan itu menggunakan batu dari Lombok Utara, Lombok Timur dan Palu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ITDC (@itdc_id)

MGPS mendakwa denga semua lapisan itu, pelumba MotoGP boleh memerah terotal penuh tanpa perlu berasa bimbang. Khabarnya, tiada masalah walaupun menunggang sepantas 330kmj.

SUMBER: Kabaroto

Related

1.3k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Isu Trek Mandalika, Litar Antarabangsa Mandalika, Lombok, MotoGP 2022, Persatuan Grand Prix Mandalika (MGPA)

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
  • GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
    GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
  • #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
    #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my