LITAR Antarabangsa Mandalika pernah label sebagai berbahaya selepas beberapa penunggang MotoGP mempersoalkan kualiti permukaan litar yang didakwa ‘mudah tertanggal’ dan kotor.
Masalah itu menjadi topik perbualan dan kekecewaan beberapa pelumba selepas mereka selesai mengadakan ujian pramusim MotoGP 2022 di litar berkenaan pada Februari lalu. Khabarnya, Dorna turut memberi ‘teguran’ berhubung masalah tersebut.
BACA >>> Lepas Kena Tegur, ITDC Segara Mulakan Kerja Turap Balik Litar Mandalika
Penganjur MotoGP di litar berkenaan, Persatuan Grand Prix Mandalika (MGPA) kini sudah menurap semula permukaan litar bermasalah dan memberi jaminan bahawa masalah yang dihadapi pelumba-pelumba sebelum ini tidak akan berulang.
Ada dua masalah dialami rata-rata penunggang iaitu permukaan trek berdebu dan tar tertanggal. Proses turapan semula permukaan membabitkan jarak sepanjang 1.6km sudah disempurnakan iaitu antara Turn 16 dan 17.
BACA >>> Ambil Tanah Buat Litar Mandalika, Penduduk Kecewa Hutang Belum Langsai
TIGA LAPISAN ASFALT
Proses baik pulih permukaan litar melibatkan tiga lapisan asfalt iaitu Stone Mastic Asphalt (SMA), Asphalt Concrete dan Base Course.
- Stone Mastic Asphalt (SMA) ialah campuran bahan asfalt dan digunakan untuk menutup lapisan atas permukaan trek. Lapisan asfalt itu dikatakan boleh mengukuhkna struktur permukaan lapisan.
- Asphalt Concrete ialah lapisan kedua yang memiliki kadar ketebalan dan ketegaran yang diperlukan. Fungsinya adalah untuk mengurangkan stres disebabkan beban trafik, iaitu dipindahkan tekanan ke lapisan bawah asfalt.
- Base Course ialah lapisan asfalt lebih rendah. Fungsinya ialah menguatkan struktur utama trek. Lapisan itu menggunakan batu dari Lombok Utara, Lombok Timur dan Palu.
View this post on Instagram
MGPS mendakwa denga semua lapisan itu, pelumba MotoGP boleh memerah terotal penuh tanpa perlu berasa bimbang. Khabarnya, tiada masalah walaupun menunggang sepantas 330kmj.
SUMBER: Kabaroto
Leave a Reply