HYUNDAI akan memanggil balik 10,729 unit kereta elektrik (EV) Ioniq 5, manakala Kia turut mengambil langkah sama untuk 9,014 unit EV6 berhubung masalah sistem brek.
Menurut laporan, masalah itu ada kaitan dengan sistem Shift-by-wire yang boleh menyebabkan kenderaan dalam posisi gear parkir (P) terbebas dan menggelongsor dari petak parkir.
BACA >>> HSDM Lancar Siri EV Penuh IONIQ 5 (2022), Harga Mula RM199k!
Bagaimanapun, Hyundai belum menerima aduan mengenai kejadian seperti itu di Amerika Syarikat (AS), tetapi sudah memulakan siasatan disebabkan kejadian sama membabitkan Ioniq 5 (4 kes) dan Kia EV6 (1 kes) di Korea Selatan.
Pemilik terlibat dalam kes itu mendakwa kereta mereka menggelongsor ketika diparkir di kawasan cerun atau berbukit selepas enjin dimatikan.
Justeru siasatan dibuat dan Hyundai mendapati naik turun voltan mungkin menjejaskan signal arahan darioada Unit Kawalan Penganjak (SCU) yang mengoperasikan sistem Shift-by-wire.
Apabila berlaku, ia boleh menyebabkan tuas parkir terbebas sementara. Sebagai mankluman, tuas parkir ialah satu pin dalam transmisi atau sistem pacuan sesebuah kenderaan yang berfungsi menghalang kenderaan bergerak selepas diparkirkan.
Siasatan Hyundai juga mendapati Genesis GV60 dan GV80 EV juga bermasalah sama dan akan menghubungi pemilik Ioniq 5 dan EV6 menerusi e-mel bermula 10 Julai nanti. Pemilik akan diminta menyerahkan kenderaan masing-masing kepada pengedar terdekat untuk menaik taraf perisian SCU percuma.
Hyundai juga menasihati pemilik sedia ada supaya memarkir di permukaan landai dan mengelak meletakkan kenderaan di kawasan curam atau bukit hingga selesai proses baik pulih sistem.
BACA >>> Segala Tentang 'Panggil Balik' (Recall) yang Perlu Anda Tahu
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang 'Recall' Kereta yang Perlu Anda Tahu? Apakah Pula 'TSB'?
BACA >>> #TahukahAnda: Cas EV di Stesen DC BMW di Malaysia, Berapakah Anda Perlu Bayar?
SUMBER: CarScoops
Leave a Reply