WALAUPUN menggunakan sistem transmisi automatik CVT yang sama seperti Xpander, Mitsubishi XForce (2024) dikatakan menawarkan prestasi pemanduan lebih responsif.
Ini dinyatakan Masahiro Tamura, iaitu wakil dari Jabatan Penilaian Produk Mitsubishi Motors di Karawang, Jawa Barat, Indonesia.
Beliau berkata, sistem transmisi CVT pada model Mitsubishi XForce (2024) menerima tetapan dengan talaan baharu.
Transmisi CVT digunakan sama seperti Xpander, cuma ciri lebih sofistikated dan boleh dirasai secara langsung."
Komponen agihan kuasa mampu mengenal pasti jalan dilalui dengan respons lebih pantas. Antaranya adalah ketika mendaki bukit yang mana kuasa dihasilkan 25 peratus lebih bertenaga tanpa perlu memijak pedal minyak lebih kuat.
Tamura berkata;
Ketika mendaki, pemandu tidak perlu menambah tekanan pedal minyak kerana kenderaan boleh mengesan peningkatan (sudut permukaan jalan). Jadi, kenderaan secara automatik akan menambah kuasa hingga 25 peratus."
Malah ketika menuruni bukit, transmisi secara automatik mengurangkan kuasa hingga 10 peratus untuk membolehkan pembrekan enjin. Perubahan dalam transmisi itu mampu menawarkan keselamatan dan keselesaan kepada pemandu ketika naik atau turun bukit.
Pelumba Mitsubishi, Rifat Sungkar pula berkata;
Kenderaan ini secara automatik boleh membaca curam jalan ketika mendaki atau turun bukit. Apabila daki bukit, anda tidak perlu pijak pedal minyak lebih kuat. Ketika turun pula, kenderaan akan rasa seperti pembrekan enjin.
Rifat berkata lagi, satu lagi penambahbaikan boleh dirasai pemandu ialah daya pecutan. Dalam pemanduan santai, perubahan gear cukup lancar yang menyamai karakter CVT. Bagaimanapun, apabila pendikit dipijak lebih kuat, agihan kuasa terasa seperti transmisi 8-kelajuan.
Selain itu, pemanduan Mitsubishi XForce (2024) dan Xpander juga berbeza walaupun kedua-dua model itu menggunakan transmisi CVT yang sama.
Xpander ialah kenderaan famili, manakala XForce ialah kenderaan utiliti sukan (SUV) untuk aktiviti di permukaan mencabar. Malah XForce juga ada empat mod pandu, iaitu Normal, Wet, Gravel dan Mud.
BACA >>> SUV Segmen-B Mitsubishi Xforce (2024) Debut di Indonesia, Masuk Malaysia Tahun Depan?
SUMBER: Carmudi
Leave a Reply