• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / Guna Transmisi CVT Sama Seperti Xpander, Tetapi Mitsubishi Xforce (2024) Lebih Responsif!

Guna Transmisi CVT Sama Seperti Xpander, Tetapi Mitsubishi Xforce (2024) Lebih Responsif!

September 13, 2023 By Shawkath Leave a Comment

FacebookTwitter


WALAUPUN menggunakan sistem transmisi automatik CVT yang sama seperti Xpander, Mitsubishi XForce (2024) dikatakan menawarkan prestasi pemanduan lebih responsif.

Ini dinyatakan Masahiro Tamura, iaitu wakil dari Jabatan Penilaian Produk Mitsubishi Motors di Karawang, Jawa Barat, Indonesia.

Beliau berkata, sistem transmisi CVT  pada model Mitsubishi XForce (2024) menerima tetapan dengan talaan baharu.

Transmisi CVT digunakan sama seperti Xpander, cuma ciri lebih sofistikated dan boleh dirasai secara langsung."

Komponen agihan kuasa mampu mengenal pasti jalan dilalui dengan respons lebih pantas. Antaranya adalah ketika mendaki bukit yang mana kuasa dihasilkan 25 peratus lebih bertenaga tanpa perlu memijak pedal minyak lebih kuat.

Tamura berkata;

Ketika mendaki, pemandu tidak perlu menambah tekanan pedal minyak kerana kenderaan boleh mengesan peningkatan (sudut permukaan jalan). Jadi, kenderaan secara automatik akan menambah kuasa hingga 25 peratus."

Malah ketika menuruni bukit, transmisi secara automatik mengurangkan kuasa hingga 10 peratus untuk membolehkan pembrekan enjin. Perubahan dalam transmisi itu mampu menawarkan keselamatan dan keselesaan kepada pemandu ketika naik atau turun bukit.

Pelumba Mitsubishi, Rifat Sungkar pula berkata;

Kenderaan ini secara automatik boleh membaca curam jalan ketika mendaki atau turun bukit. Apabila daki bukit, anda tidak perlu pijak pedal minyak lebih kuat. Ketika turun pula, kenderaan akan rasa seperti pembrekan enjin.

Rifat berkata lagi, satu lagi penambahbaikan boleh dirasai pemandu ialah daya pecutan. Dalam pemanduan santai, perubahan gear cukup lancar yang menyamai karakter CVT. Bagaimanapun, apabila pendikit dipijak lebih kuat, agihan kuasa terasa seperti transmisi 8-kelajuan.

Selain itu, pemanduan Mitsubishi XForce (2024) dan Xpander juga berbeza walaupun kedua-dua model itu menggunakan transmisi CVT yang sama.

Xpander ialah kenderaan famili, manakala XForce ialah kenderaan utiliti sukan (SUV) untuk aktiviti di permukaan mencabar. Malah XForce juga ada empat mod pandu, iaitu Normal, Wet, Gravel dan Mud.

BACA >>> SUV Segmen-B Mitsubishi Xforce (2024) Debut di Indonesia, Masuk Malaysia Tahun Depan?

SUMBER: Carmudi

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment, Roda4 Tagged With: autotainment, Kenderaan Utiliti Sukan (SUV), Masahiro Tamura, Mitsubishi Xforce (2023), Mitsubishi Xforce (2024), Rifat Sungkar, Roda4, SUV

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
    Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
  • General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
    General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
  • Kymco AK550 Premium Kini CKD,  Harga Lebih Murah di Malaysia
    Kymco AK550 Premium Kini CKD, Harga Lebih Murah di Malaysia
  • Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460
    Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460

Pandu Uji

#PanduUji: Inilah Cara Menang Cabaran Pandu Proton e.MAS 5 Paling Jimat, Hanya 9.6kW/100km!

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my