• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Gara-Gara Konflik Enjin Diesel, Suzuki Berpisah dengan Maruti?

Gara-Gara Konflik Enjin Diesel, Suzuki Berpisah dengan Maruti?

February 19, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

203
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


PELAKSANAAN regulasi emisi BSVI di India bakal menjadikan masa depan enjin diesel samar di negara itu, terutama dalam industri pengeluaran kenderaan massa. Malah, Suzuki yang memegang 56.2 peratus saham Maruti Suzuki kurang berminat mahu meneruskan pengeluaran enjin diesel selepas pelaksanaan BSVI.

Sumber mendakwa Suzuki mahu menghentikan pengeluaran kereta diesel dan keputusan itu dijangka memberi kesan besar terhadap jualan kenderaan jenama itu di India. Ia juga menghalang sasaran pertumbuhan jualan tahunan sebanyak 2 juta unit menjelang 2020.

BACA >>> Suzuki Swift - Raja Kereta India, Terjual 100k Unit Tidak Sampai 5 Bulan!

MAHU BERALIH KEPADA CNG

Suzuki dikatakan mahu beralih kepada enjin gas asli termampat (CNG), dan ini ditambah pula sokongan Kerajaan terhadap teknologi tersebut. Jadi, memang rasional sekiranya Suzuki menjadi antara pengeluar terawal merebut peluang berkenaan. Sekiranya segalanya berjalan seperti dirancang, India akan memiliki 10,000 stesen CNG dalam tempoh 10 tahun akan datang meliputi separuh wilayah negara tersebut.

Namun, Maruti menentang keputusan Suzuki mahu menghentikan enjin diesel dan beralih kepada CNG. Ini kerana ia boleh menjejaskan jualan dan matlamat jangka pendek dan pertengahan. Pemberhentian enjin diesel 1.3L yang dibangunkan Fiat menjelang 2020 akan memberi kesan kepada prestasi pasaran tahun depan.

BACA >>> Volkswagen Bakal Hentikan Kenderaan Diesel di Australia, Tiada Kaitan Skandal Diesel

MARUTI BANGUNKAN ENJIN DIESEL BAHARU

Walapun tiada perancangan menggantikan produk baharu untuk model popular Swift, Baleno dan Dzire, Maruti sebenarnya sudah membangunkan enjin diesel 1.5L (E15A) serba baharu yang akan digunakan model Ciaz dan Ertiga, bulan ini.

Vitara Brezza dan S-Cross juga akan menerima enjin tersebut dalam versi kemas kini yang mematuhi regulasi BSVI sekitar penghujung tahun ini. Khabarnya, Maruti berdepan beberapa masalah teknikal dalam membangunkan enjin diesel berkenaan.

SUMBER: IndianAutosBlog

Related

203
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, CNG, enjin diesel, Gas Asli Termampat (CNG), India, Maruti, Maruti Suzuki, Maruti Suzuki Dzire (2018), Minyak Enjin Diesel, Suzuki, Suzuki India

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my