FERRARI masih tampil dengan rekabentuk baharu, identiti merah dan tetap dengan lambang ikonik kuda mengangkat dua kaki, tetapi gaya badan kini sduah berbeza. Cuba perhatikan model seperti Roma, F8, SF90 dan terbaru 296 GTB.
Memang mengambil masa membiasakan diri dengan rekabentuk baharu itu jika sudah terbiasa dengan 458, 488 dan model lain terdahulu. Bagaimanapun, perubahan sebegitu perkara biasa, dan ditambah pula era elektrifikasi masa kini.
BACA >>> Ferrari 296 GTB (2022) dengan Enjin Hibrid V6 Kini di Malaysia, Harga RM1.2 Juta!
BACA >>> Enjin V6 Baharu Ferrari: Hanya 2.9L Tapi Kuasa 654hp!
Naza Italia Mac lalu memperkenalkan model hibrid plug-in (PHEV) 296 GTB (foto atas) untuk pasaran tempatan pada harga mula RM1.23 juta, tidak termasuk duti dan sebagainya.
Buat pelanggan yang mahukan sensasi memandu sambil angin membelah rambut, Ferrari baru saja memperkenalkan 296 GTS (2022), iaitu 296 GTB versi konvertibel atau bumbung boleh buka. Seperti diperkatakan, rekabentuk Ferrari hari ini berbeza, dan rekaan 296 GTB diilhamkan daripada jentera lumba 250LM yang diperkenalkan pada 1963.
296 GTB membawa maksud 'Grand Turismo Berlinetta', manakala 296 GTS (2022) pula merujuk kepada 'Grand Turismo Spider'. Berikut ciri 296 GTS (2022):
- Bumbung jenis keras boleh retrak (retractable hard top, RHT) dengan rekabentuk mirip 296 GTB.
- Mengambil masa 14 saat untuk buka dan tutup bumbung pada halaju 45kmj.
- Bumbung terpisah kepada dua bahagian yang boleh dilipat dan disimpan depan enjin.
- Cermin belakang boleh laras ketinggian, memisahkan kabin dan dek belakang ketika bumbung dibuka.
- Dek belakang berbeza, tetapi kekal dengan cermin lut sinar untuk melihat enjin.
- Pilar-A, -B dan sil diubah suai untuk meningkatkan ketegaran casis.
- Dijana enjin hibrid 3.0L V6 Turbo berkuasa 663hp dengan transmisi dual klac (DCT) 8-kelajuan, sama seperti SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M, SF90 Spider dan 296 GTB.
- Dipadankan motor elektrik yang meningkatkan kuasa kepada 818hp dan tork 740Nm.
- Boleh dipandu sejauh 25km dalam mod elektrik eDrive.
- Pek bateri 7.45kWh.
- Kelajuan hingga 135kmj dalam mod eDrive.
- Pecutan 0-100kmj sepantas 2.9 saat, manakala kelajuan maksimum lebih 330kmj dengan bumbung ditutup.
- Ada empat mod kuasa eManettino boleh pilih pada stereng: eDrive, Hybrid (H), Performance dan Qualify.
- eDrive - Enjin pembakaran dalaman dimatikan (ICE) dan kereta dipacu tenaga elektrik melalui roda belakang.
- Hybrid - Tetapan standard, tenaga dilaras untuk kecekapan maksimum.
- Performance - Enjin sentiasa hidup dan membantu mengekalkan kecekapan bateri untuk memastikan kuasa penuh pada setiap masa.
- Qualify - Memberikan prestasi maksimum, pengecasan semula bateri pada tahap rendah.
Pakej Assetto Fiorano
Jika mahukan lebih kuasa dan prestasi, Ferrari turut menawarkan pakej Assetto Fiorano untuk 296 GTS. Dengan pakej ini, berat kereta dikurangkan menerusi penggunaan absorber boleh laras Multimatic daripada perlumbaan GT dan dioptimumkan untuk diguna trek.
Turut dipasangkan kit aerodinamik gentian karbon pada bampar depan dengan tambahan 10kg daya mendap (downforce). Komponen gentian karbon juga digunakan pada bahagian dalaman dan luaran kereta.
Tidak hanya tukar dan pasang, beberapa komponen memerlukan struktur asas direka semula seperti panel pintu untuk mengurangkan lagi berat sebanyak 8kg. Lagi komponen boleh dipesan ialah tayar prestasi tinggi Michelin Pilot Sport Cup2R yang sesuai untuk litar.
Mengenai harga, 296 GTS dijangka lebih mahal daripada 296 GTB jika dibawa masuk ke pasaran tempatan kelak.
BACA >>> Polis Kenal Pasti, Buru Pemilik Ferrari Samseng Belasah Pemandu X70
BACA >>> Ferrari Daytona SP3 dengan Enjin Paling Berkuasa Pernah Dihasilkan
Leave a Reply