• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / 'Enjin Camless': Revolusi Baharu Enjin Pembakaran Dalaman Ciptaan Koenigsegg

'Enjin Camless': Revolusi Baharu Enjin Pembakaran Dalaman Ciptaan Koenigsegg

November 30, 2016 By Han Othman 2 Comments

2k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


FREEVALVE, anak syarikat kepada pengeluar supercar Sweden, Koenigsegg (sebelum ini dikenali sebagai Cargine) kini sedang menghasilkan sistem injap jenis baharu yang mampu beroperasi tanpa aci sesondol (camshaft). Teknologi baharu yang diistilahkan sebagai 'camless' itu dijelaskan secara ringkas dan padat menerusi video khas yang disiarkan dalam laman web syarikat berkenaan.

Operasi enjin bergantung kepada penggerak injap pneumatik untuk membuka injap yang kemudian ditutup oleh tekanan udara atau spring, di mana setiap injap boleh dikawal secara individu. Treninjap (valvetrain) turut menghasilkan tenaga yang kurang daripada enjin berbanding aci konvensional.

Hasilnya, kuasa enjin dapat ditingkatkan kepada lebih 30 peratus dari segi kuasa kuda atau tork yang turut memberi kesan kepada penjimatan bahan api. Malah, saiz enjin jadi lebih kompak dan ringan, manakala pelepasan emisi dapat dikurangkan mendadak.

BENARKAH TINGKAT PRESTASI?

aci-sesondol-dan-aci-engkol
Teknologi enjin camless itu membolehkan kawalan penuh ke atas kitaran pembakaran. Tiada lagi sistem penggerak injap variabel yang menawarkan tahap kawalan  dan reliabiliti seperti ini. Kedua-dua injap ambilan dan ekzos boleh dibuka dan ditutup pada sebarang sudut aci engkol (crankshaft) diperlukan. Fleksibiliti yang dimiliki membenarkan enjin menghasilkan penggunaan bahan api dan emisi rendah. Pada masa sama menjana kuasa dan tork enjin berprestasi tinggi.

Namun, apa yang menjadi halangan terbesar bagi kemajuan teknologi seumpama itu ialah faktor reliabel, kehalusan dan kesenyapan enjin. Enjin camless mungkin tidak dapat menyelamatkan enjin pembakaran dalaman daripada digantikan motor elektrik pada kereta-kereta masa depan, tetapi sekurang-kurangnya dapat memanjangkan hayat enjin konvensional tersebut.

BACA >>> Fakta Ringkas dan Padat Mengenai Enjin Pembakaran Dalaman Yang Perlu Anda Tahu

SUMBER: FreeValve

Related

2k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: enjin camless, enjin pembakaran dalaman, Freevalve, Koenigsegg, teknologi automobil, videotomotif

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my