• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / 'Enjin Camless': Revolusi Baharu Enjin Pembakaran Dalaman Ciptaan Koenigsegg

'Enjin Camless': Revolusi Baharu Enjin Pembakaran Dalaman Ciptaan Koenigsegg

November 30, 2016 By Han Othman 2 Comments

2k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


FREEVALVE, anak syarikat kepada pengeluar supercar Sweden, Koenigsegg (sebelum ini dikenali sebagai Cargine) kini sedang menghasilkan sistem injap jenis baharu yang mampu beroperasi tanpa aci sesondol (camshaft). Teknologi baharu yang diistilahkan sebagai 'camless' itu dijelaskan secara ringkas dan padat menerusi video khas yang disiarkan dalam laman web syarikat berkenaan.

Operasi enjin bergantung kepada penggerak injap pneumatik untuk membuka injap yang kemudian ditutup oleh tekanan udara atau spring, di mana setiap injap boleh dikawal secara individu. Treninjap (valvetrain) turut menghasilkan tenaga yang kurang daripada enjin berbanding aci konvensional.

enjin-camless-freevalve-2
enjin-camless-freevalve-3
enjin-camless-freevalve-1

Hasilnya, kuasa enjin dapat ditingkatkan kepada lebih 30 peratus dari segi kuasa kuda atau tork yang turut memberi kesan kepada penjimatan bahan api. Malah, saiz enjin jadi lebih kompak dan ringan, manakala pelepasan emisi dapat dikurangkan mendadak.

BENARKAH TINGKAT PRESTASI?

aci-sesondol-dan-aci-engkol
Teknologi enjin camless itu membolehkan kawalan penuh ke atas kitaran pembakaran. Tiada lagi sistem penggerak injap variabel yang menawarkan tahap kawalan  dan reliabiliti seperti ini. Kedua-dua injap ambilan dan ekzos boleh dibuka dan ditutup pada sebarang sudut aci engkol (crankshaft) diperlukan. Fleksibiliti yang dimiliki membenarkan enjin menghasilkan penggunaan bahan api dan emisi rendah. Pada masa sama menjana kuasa dan tork enjin berprestasi tinggi.

Namun, apa yang menjadi halangan terbesar bagi kemajuan teknologi seumpama itu ialah faktor reliabel, kehalusan dan kesenyapan enjin. Enjin camless mungkin tidak dapat menyelamatkan enjin pembakaran dalaman daripada digantikan motor elektrik pada kereta-kereta masa depan, tetapi sekurang-kurangnya dapat memanjangkan hayat enjin konvensional tersebut.

BACA >>> Fakta Ringkas dan Padat Mengenai Enjin Pembakaran Dalaman Yang Perlu Anda Tahu

SUMBER: FreeValve

Related

2k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: enjin camless, enjin pembakaran dalaman, Freevalve, Koenigsegg, teknologi automobil, videotomotif

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Honda GB350 C 2026 - Motosikal Gaya Klasik untuk Pasaran Jepun, Harga RM20.5k
    Honda GB350 C 2026 - Motosikal Gaya Klasik untuk Pasaran Jepun, Harga RM20.5k
  • SUV Premium Elektrik Zeekr 7X 2025 Lancar di Malaysia, Harga Mula RM179,800
    SUV Premium Elektrik Zeekr 7X 2025 Lancar di Malaysia, Harga Mula RM179,800
  • Bufori CS8 2026: Grand Tourer Ultra Prestasi Tinggi Buatan Tangan dari Malaysia!
    Bufori CS8 2026: Grand Tourer Ultra Prestasi Tinggi Buatan Tangan dari Malaysia!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu

PANDU UJI

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

Pandu uji off-road JAECOO J8 di Sepang Bay 13

#PanduUji: JAECOO J8 Lepasi Enam Cabaran Off-Road di Trek Sepang Bay 13 Adventure Park

Dua minggu selepas OMODA | JAECOO Malaysia melancarkan model kenderaan … [Baca Lagi...]

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev