FREEVALVE, anak syarikat kepada pengeluar supercar Sweden, Koenigsegg (sebelum ini dikenali sebagai Cargine) kini sedang menghasilkan sistem injap jenis baharu yang mampu beroperasi tanpa aci sesondol (camshaft). Teknologi baharu yang diistilahkan sebagai 'camless' itu dijelaskan secara ringkas dan padat menerusi video khas yang disiarkan dalam laman web syarikat berkenaan.
Operasi enjin bergantung kepada penggerak injap pneumatik untuk membuka injap yang kemudian ditutup oleh tekanan udara atau spring, di mana setiap injap boleh dikawal secara individu. Treninjap (valvetrain) turut menghasilkan tenaga yang kurang daripada enjin berbanding aci konvensional.
Hasilnya, kuasa enjin dapat ditingkatkan kepada lebih 30 peratus dari segi kuasa kuda atau tork yang turut memberi kesan kepada penjimatan bahan api. Malah, saiz enjin jadi lebih kompak dan ringan, manakala pelepasan emisi dapat dikurangkan mendadak.
BENARKAH TINGKAT PRESTASI?
Teknologi enjin camless itu membolehkan kawalan penuh ke atas kitaran pembakaran. Tiada lagi sistem penggerak injap variabel yang menawarkan tahap kawalan dan reliabiliti seperti ini. Kedua-dua injap ambilan dan ekzos boleh dibuka dan ditutup pada sebarang sudut aci engkol (crankshaft) diperlukan. Fleksibiliti yang dimiliki membenarkan enjin menghasilkan penggunaan bahan api dan emisi rendah. Pada masa sama menjana kuasa dan tork enjin berprestasi tinggi.
Namun, apa yang menjadi halangan terbesar bagi kemajuan teknologi seumpama itu ialah faktor reliabel, kehalusan dan kesenyapan enjin. Enjin camless mungkin tidak dapat menyelamatkan enjin pembakaran dalaman daripada digantikan motor elektrik pada kereta-kereta masa depan, tetapi sekurang-kurangnya dapat memanjangkan hayat enjin konvensional tersebut.
BACA >>> Fakta Ringkas dan Padat Mengenai Enjin Pembakaran Dalaman Yang Perlu Anda Tahu
SUMBER: FreeValve
Leave a Reply