BEG udara luaran yang mengembung daripada sil pintu kereta mampu mengurangkan kecederaan teruk akibat kemalangan sebanyak 40 peratus, menurut syarikat pembuat alat ganti auto dari Jerman, ZF Friedrichshafen.
Beg udara luaran ZF direka untuk berfungsi seperti zon remuk tambahan jika berlaku rempuhan, dengan mengembungkan beg udara bagi melindungi sisi kereta sepantas beberapa milisaat, sekali gus menyerap daya daripada kenderaan lain dalam situasi impak sisi.
BACA >>> Yamaha Patenkan Beg Udara Skuter untuk Kurangkan Risiko Cedera
BUKAN TEKNOLOGI BAHARU
Walaupun masih dalam bentuk konsep, ZF Friedrichshafen sudah pun membangunkan beg udara luaran sejak beberapa tahun lalu, termasuk menambah sensor, kamera dan teknologi rempuhan yang disepadukan bagi mengesan sebarang potensi perlanggaran paling hampir.
Ketua Divisyen Sistem Keselamatan Pasif ZF Friedrichshafen, Dr Michael Büchsner berkata, konsep beg udara sisi luaran pra perlanggaran yang dibangunkan ZF ialah contoh terbaik tentang bagaimana syarikat itu mahu mencapai Vision Zero, iaitu dunia tanpa kemalangan dan emisi.
Beg udara luaran sebenarnya bukanlah teknologi baharu. Volvo V40 misalnya memuatkan ciri itu yang akan mengembung dari celahan atas bonet seawal 2012. Namun, ketika V40 membangunkan beg udara khas untuk menyelamatkan pejalan kaki, konsep beg udara ZF pula direka untuk menyerap impak daripada kenderaan lain.
Leave a Reply