KENDERAAN elektrik (EV) tiada bunyi enjin kecuali operasi motor. Hasilnya, bunyi luar seperti golekan tayar dan sebagainya mampu mendominasi ruang kabin.
Justeru Genesis membangunkan teknologi baharu dalam aspek bunyi, getaran dan kekasaran (NVH) dan ujian untuk model elektrik jenama itu, GV60. Bagi memahami lebih mendalam, lebih senyap sesebuah kereta elektrik, lebih jelas bunyi lain yang akan masuk dalam kabin seperti tayar, angin dan getaran.
BACA >>> Genesis G70 Diiktiraf Kereta Paling Selamat 2018 di Korea, Catat Skor Tertinggi KNCAP
Program pembangunan dan ujian ekstensif teknologi NVH yang dibangunkan kakitangan kejuruteraan Genesis membolehkan situasi tersebut ditangani yang memberikan lebih keselesaan kepada penumpang.
Apa yang kakitangan dan bahagian pembangunan Genesis lakukan?
- Analisis bunyi angin pada kelajuan tinggi di Autobahn, Jerman. Pasukan jurutera mengenal pasti lebih mendalam bahagian atau aspek pembangunan bagi mengurangkan bunyi.
- Kerja melibatkan rekabentuk semula ciri aerodinamik cermin sisi dan mengoptimumkan kemasan pada pilar-A bagi mengurangkan hentakan atau gelora angin.
- Kedap (seal) pintu dan tingkap juga direka semula untuk mengasingkan bunyi lebih baik.
- Turut direka semula ialah spoiler belakang bagi mengoptimumkan laluan udara dan mengurangkan bunyi angin.
- Tayar dibekalkan Michelin diisi busa (foam) poliuretana bagi mengurangkan bunyi.
- Ia turut dipanggil Teknologi Akustik yang mengurangkan tenaga dalam rongga (kaviti) tayar dan mengurangkan bunyi.
- Kombinasi pek bateri besar dan platform kereta elektrik khas mempunyai dua ciri ketegaran dan penyerap hentakan.
- Karakter itu mengurangkan kesan belokan (cornering), lopak jalan dan permukaan jalan tidak rata memasuki kabin kereta.
- Teknologi ANC-R (Active Noise Control-Road) membantu mengurangkan tahap bunyi dalam kabin dengan mengawasi dan menganalisis bunyi jalan.
- ANC-R menggunakan empat sensor dan enam mikrofon dalam kereta.
- Pembesar suara dalam kabin menghasilkan imej pantulan gelombang bunyi bagi membatalkan bunyi tidak diperlukan.
- Sistem itu berfungsi berterusan untuk keselesaan penumpang.
Selain teknologi di atas, Genesis turut memperkenalkan teknologi Electric Active Sound Design (E-ASD) pada GV60. Ia berfungsi menonjolkan dinamika GV60 dan memberikan maklum balas tambahan kepada pemandu.
Teknologi itu mengeluarkan pelbagai bunyi pemanduan digital melalui pembesar suara mengikut mod pemanduan, kelajuan kereta dan data pedal pendikit. Pemandu boleh memilih satu daripada tiga bunyi iaitu Futuristic, G-Engine dan E-Motor yang memberikan karakter bunyi yang sesuai dengan pelbagai mood dan gaya memandu.
BACA >>> Genesis G90 (2022) Diperkenal, Sedan Saiz Penuh Mewah yang Cukup Anggun
BACA >>> Genesis Dedah Foto Acah GV80, SUV Mewah Sentuhan Pereka Lamborghini
Leave a Reply