• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #ApaNakBuat: Cara DIY Laraskan Brek Dram Motosikal di Rumah

#ApaNakBuat: Cara DIY Laraskan Brek Dram Motosikal di Rumah

February 20, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

745
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SEBELUM brek cakera diperkenalkan, brek dram ialah komponen utama motosikal untuk berhenti bergerak. Kecuali pad brek (kasut brek @ brake shoes) lusuh sepenuhnya, brek dram biasanya boleh dilaraskan dengan mudah tanpa memerlukan bantuan mekanik.

Cuma perlu berikan perhatian dan baik pulih sendiri jika anda perasan brek sudah sedikit licin dan kurang mencengkam. Jika itu berlaku, anda patut tahu itulah masa untuk melaraskan semula brek dram motor.

Langkah di bawah ini kami petik daripada portal BikeWale tentang cara mudah melakukan servis brek dram, atau lebih spesifik, melaraskan kondisi brek supaya dapat beroperasi optimum. Walapun model motosikal digunakan ialah Hero Impulse dan Pleasure, tetapi asas tetapan brek dram, sama ada skuter atau kapcai ialah tidak jauh berbeza. Cara kerja membrek kekal sama, tidak kira brek belakang atau depan.

BACA>>>#TahukahAnda: Kenapa Brek Dram Masih Relevan Walaupun Sudah Lebih 100 Tahun?

PROSES LARAS BREK DRAM

1. Lihat arm boleh laras (bulatan merah) yang bersambung dengan rod brek (berspring) pada hab roda. Lihat, ada spring kecil dan nat. Nat ini perlu dilaraskan mengikut arah putaran jam untuk ketatkan brek, atau sebaliknya (longgarkan).
2. Nat boleh dilaraskan hanya guna tangan dengan menarik bahagian arm tersebut.
3. Jika terlalu ketat, gunakan spanar 14mm untuk longgar atau ketatkan rod brek.
4.  Ketika mengetatkan nat, jarak gerak @ play pada tuil brek akan berkurangan.
5. Periksa, tayar mesti boleh bergerak bebas dan tidak berhenti, atau tersekat-sekat selagi brek tidak digunakan.
6. Pastikan tidak diketatkan terlalu banyak atau dilaraskan terlalu rapat untuk mengelak brek terlalu mencengkam. Tuil brek mesti ada jarak lega @ free.
7. Cuba tunggang uji jarak dekat untuk memastikan pelarasan brek dan pedal/tuil serta brek berfungsi baik.

Related

745
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: brek dram, kelebihan brek dram, motosikal, roda2, servis brek dram, TahukahAnda

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
    #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
  • #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
    #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
  • BUDI95: JPJ Lanjut Operasi Kaunter Hujung Minggu Seluruh Malaysia
    BUDI95: JPJ Lanjut Operasi Kaunter Hujung Minggu Seluruh Malaysia
  • AEON Credit Taja Slot Wildcard Moto3 untuk Hakim Danish
    AEON Credit Taja Slot Wildcard Moto3 untuk Hakim Danish

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev