• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #ApaNakBuat: Cara DIY Laraskan Brek Dram Motosikal di Rumah

#ApaNakBuat: Cara DIY Laraskan Brek Dram Motosikal di Rumah

February 20, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

745
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SEBELUM brek cakera diperkenalkan, brek dram ialah komponen utama motosikal untuk berhenti bergerak. Kecuali pad brek (kasut brek @ brake shoes) lusuh sepenuhnya, brek dram biasanya boleh dilaraskan dengan mudah tanpa memerlukan bantuan mekanik.

Cuma perlu berikan perhatian dan baik pulih sendiri jika anda perasan brek sudah sedikit licin dan kurang mencengkam. Jika itu berlaku, anda patut tahu itulah masa untuk melaraskan semula brek dram motor.

Langkah di bawah ini kami petik daripada portal BikeWale tentang cara mudah melakukan servis brek dram, atau lebih spesifik, melaraskan kondisi brek supaya dapat beroperasi optimum. Walapun model motosikal digunakan ialah Hero Impulse dan Pleasure, tetapi asas tetapan brek dram, sama ada skuter atau kapcai ialah tidak jauh berbeza. Cara kerja membrek kekal sama, tidak kira brek belakang atau depan.

BACA>>>#TahukahAnda: Kenapa Brek Dram Masih Relevan Walaupun Sudah Lebih 100 Tahun?

PROSES LARAS BREK DRAM

1. Lihat arm boleh laras (bulatan merah) yang bersambung dengan rod brek (berspring) pada hab roda. Lihat, ada spring kecil dan nat. Nat ini perlu dilaraskan mengikut arah putaran jam untuk ketatkan brek, atau sebaliknya (longgarkan).
2. Nat boleh dilaraskan hanya guna tangan dengan menarik bahagian arm tersebut.
3. Jika terlalu ketat, gunakan spanar 14mm untuk longgar atau ketatkan rod brek.
4.  Ketika mengetatkan nat, jarak gerak @ play pada tuil brek akan berkurangan.
5. Periksa, tayar mesti boleh bergerak bebas dan tidak berhenti, atau tersekat-sekat selagi brek tidak digunakan.
6. Pastikan tidak diketatkan terlalu banyak atau dilaraskan terlalu rapat untuk mengelak brek terlalu mencengkam. Tuil brek mesti ada jarak lega @ free.
7. Cuba tunggang uji jarak dekat untuk memastikan pelarasan brek dan pedal/tuil serta brek berfungsi baik.

Related

745
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: brek dram, kelebihan brek dram, motosikal, roda2, servis brek dram, TahukahAnda

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
  • GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
    GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
  • #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
    #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my