• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda2 / Yamaha YZF-R1 Baharu Bakal Dilengkapi Ciri Anti-Wheelie Guna Brek Belakang

Yamaha YZF-R1 Baharu Bakal Dilengkapi Ciri Anti-Wheelie Guna Brek Belakang

May 24, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

938
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


DESAS-desus tentang Yamaha YZF-R1 kini berlegar di alam maya yang khabarnya akan didatangkan dengan enjin 4-silinder baharu, kotak gear lebih lancar, dan pemasaan injap variabel (VVT) berserta elektronik yang dikemas kini. Superbike itu juga katanya bakal didatangkan dengan ciri anti-wheelie menerusi brek belakang.

Ciri ini dianggap istimewa dan unik kerana setiap jentera yang dilengkapkan anti-wheelie memerlukan talaan pengurusan terotel.  Cara bagaimana sistem itu berfungsi melalui sistem brek pula ialah pendekatan baharu yang membezakan Yamaha dengan pengeluar lain.

Anti-wheelie menggunakan unit pengurusan inersia (IMU) terbina dalam yang akan mengukur sudut angkat roda depan dan nisbah perubahan sebelum menggunakan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) untuk mengenakan tekanan brek pada kaliper belakang.

BACA >>> Yamaha YZF-R1 GYTR Edisi Aniversari dengan Prestasi Hampir Menyamai Jentera MotoGP

Dengan memperlahankan roda belakang, tayar depan akan turun semula ke jalan dan menyingkirkan kehilangan kuasa wheelie, sekali gus menghalang roda terangkat. Digunakan bersama sistem kawalan luncur (LCS), ciri ini memberikan banyak kelebihan kepada penunggang, terutama ketika beraksi di trek.

YZF-R1 dijangka didedahkan pada 2020 atau 2021. Generasi baharu model itu debut pada 2015 dan boleh dikatakan sudah terlalu lama di pasaran.

SUMBER: AsphaltAndRubber

Related

938
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda2 Tagged With: Hong Leong Yamaha Motor (HLYM), roda2, superbike, Yamaha, Yamaha YZF-R1

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
    Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
  • General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
    General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
  • Kymco AK550 Premium Kini CKD,  Harga Lebih Murah di Malaysia
    Kymco AK550 Premium Kini CKD, Harga Lebih Murah di Malaysia
  • Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460
    Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460

Pandu Uji

#PanduUji: Inilah Cara Menang Cabaran Pandu Proton e.MAS 5 Paling Jimat, Hanya 9.6kW/100km!

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my