DALAM barisan Yamaha Tracer 9 GT, ada varian lebih lengkap dengan tambahan fungsi, iaitu Tracer 9 GT+. Model sports touring itu terlebih dulu diperkenal di beberapa pasaran dan kini tiba giliran Jepun.
Ciri utama Yamaha Tracer 9 GT+ (2023) ialah Kawalan Jelajah Adaptif (ACC), Sistem Brek Bersepadu (UBS), Quickshifter baharu dan sebagainya.
Yamaha Tracer 9 GT+ (2023) dibekalkan enjin 888cc yang menghasilkan output kuasa 120ps (118hp) @ 10,000rpm dan tork 93Nm @ 7,000rpm, iaitu julat sama seperti Tracer 9 GT (2023) pasaran tempatan.
Berikut ciri istimewa Yamaha Tracer 9 GT+ (2023):
1. Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) dengan gelombang radar milimeter
- Inilah model Yamaha pertama menggunakan ACC yang berfungsi melalui gelombang radar milimeter.
- Sistem akan mengesan kenderaan depan dan jarak motosikal dengan kenderaan depan, serta mengawal halaju malar, pecutan atau nyah pecut secara automatik.
- Jarak kenderaan boleh ditetapkan dalam empat tahap atau jarak.
- Apabila pembelokan dikesan, fungsi Bantuan Belok akan menyekat penambahan halaju dan mengehadkan kelajuan jika mengesan kenderaan di depan.
- Apabila penunggang menghidupkan lampu signal belok untuk memotong, fungsi Bantuan Memotong akan membantu pecutan dengan lancar.
2. Sistem Brek Bersepadu (UBS)
- UBS dengan cerapan dari gelombang radar milimeter dan Unit Unjuran Inersia (IMU) membantu penunggang membrek.
- UBS membantu melalui pengaktifan daya pembrekan secara automatik dan pada masa sama melaras agihan kuasa brek antara roda depan dan belakang jika input brek daripada penunggang tidak memadai.
- Sistem kawalan suspensi elektronik membantu mengelak junaman berlebihan ketika membrek.
- Ini juga motosikal pertama di dunia yang menggabungkan fungsi gelombang radar milimeter dengan UBS.
3. Quickshifter Baharu
- Sistem baharu berfungsi pada kedua-dua anjakan gear sama ada naik atau turun, ketika memecut dan nyah pecut.
- Berbeza Quickshifter sekarang yang menukar gear atas ketika memecut dan gear bawah ketika nyah pecut.
- Sistem Quickshifter baharu boleh dimanfaatkan ketika mahu menambah kelajuan dengan menurunkan gear ketika memotong atau mengurangkan kesan brek enjin.
- Sistem baharu juga membantu operasi tukaran gear ketika mod ACC diaktifkan.
- Quickshifter tidak berfungsi pada halaju terlalu laju atau perlahan, dan dalam tunggangan biasa (tidak memecut atau nyah pecut).
4. Mod Tunggangan CUSTOM
- Mod tunggang ditetapkan automatik, iaitu SPORT, STREET, RAIN, dan CUSTOM.
- Mod CUSTOM memberi kebebasan kepada penunggang menetapkan tahap intervensi dan pratetapan.
- Antaranya tahap intervensi kawalan traksi, kawalan antigelincir, kawalan loncatan (lift) dan daya redaman suspensi kawalan elektronik.
5. Suis Hendal dengan Lampu Iluminasi
- Suis hendal diatur supaya mudah digunakan dan turut dilengkapi iluminasi bagi membantu tunggangan malam.
5. Panel Meter TFT 7 Inci dan Aplikasi MyRide - Link
- Panel meter ada tiga grafik berbeza.
- Aplikasi MyRide-Link memaparkan maklumat telefon pintar pada skrin panel meter yang disambungkan dengan Bluetooth bagi membolehkan paparan multi-info seperti panggilan telefon masuk, cuaca dan memainkan muzik.
- Juga boleh menggunakan aplikasi navigasi Garmin Motorize (berbayar) pada skrin panel meter yang dibangunkan Yamaha bersama Garmin.
Yamaha Tracer 9 GT+ (2023) ditawarkan pada harga 1,826,000 yen (RM58,000).
BACA >>> HLYM Perkenal Dua Warna Baharu untuk Yamaha NMAX (2023), Harga RM9,798!
BACA >>> Thailand Lancar Kapcai Bajet Yamaha Finn (2023) dalam 4 Varian, Harga Mula RM5.4k!
BACA >>> Yamaha NMAX ABS (2023) dengan Warna Dark Blue Kini di Jepun, Harga Mula RM12k
Leave a Reply