• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Volkswagen Lancar Jenama Baharu, Jetta untuk Pasaran Kereta Aras Mula di China

Volkswagen Lancar Jenama Baharu, Jetta untuk Pasaran Kereta Aras Mula di China

February 27, 2019 By Abang Hirata Leave a Comment

722
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


DALAM dunia automotif, pengeluar melancarkan subjenama baharu ialah perkara biasa. Tetapi jika pengeluar menggunakan nama produk sendiri sebagai jenama baharu, itu boleh dianggap sesuatu yang pintar! Inilah dilakukan Volkswagen apabila melancarkan jenama baharu, 'Jetta' di China.

Jetta ialah nama model sedan Volkswagen. Kini, pengeluar automotif dari Jerman itu merancang menggunakan nama itu sebagai jenama automotif baharu untuk meneroka potensi pasaran China. Ini juga kali pertama Volkswagen mempunyai jenama berasingan yang diasaskan daripada model induk.

BACA >>> Volkswagen Grand Lavida Plus dalam Versi Stationwagon, Pasaran China Sahaja

Di China, ada berjuta-juta pengguna yang tinggal di luar bandar metropolitan seperti Beijing dan Shanghai dengan kadar penggunaan kenderaan sangat rendah. Malah, di sesetengah kawasan, kadar pemilikan tidak sampai 100 kereta per 1,000 penduduk. Pada masa sama, berlaku pertumbuhan golongan kelas pertengahan di negara itu yang berhasrat memiliki kereta pertama.

KHAS UNTUK GOLONGAN MUDA, KELAS MENENGAH

Jadi, melalui jenama Jetta, Volkswagen merancang mensasarkan menjual produk jenama itu kepada golongan muda dan kelas menengah. Ini bukan sekadar acah-acah kerana Volkswagen menyatakan bakal melancarkan satu model sedan dan dua kenderaan utiliti sukan (SUV) seawal suku ketiga tahun ini.

Barisan model Jetta akan dikeluarkan syarikat FAW-Volkswagen di Chengdu, dan diposisikan di bawah Volkswagen yang akan meneraju segmen lebih premium. Jenama baharu ini juga akan bersaing dalam pasaran aras mula yang mewakili satu pertiga pasaran kenderaan di China dan banyak dikuasai jenama tempatan.

Jetta akan terus membawa DNA Volkswagen sebagai elemen utama iaitu kualiti, keselamatan, nilai dan gaya rekabentuk yang jelas. Rancangan ini juga akan meletakkan Volkswagen pada kedudukan yang lebih fokus, manakala Jetta akan menumpukan kepada keperluan pasaran China menerusi pembangunan bersama FAW-Volkswagen.

BACA >>> Lebih 30 Tahun di China, Jualan Volkswagen Kini Cecah 30 Juta Unit!

Keputusan ini melahirkan subjenama baharu dibuat memandangkan Jetta ialah antara model paling popular di China yang berstatus ikonik. Pengurusan tinggi Volkswagen sendiri meletakkan kedudukan Jetta seperti Beetle, yang pernah menjadi model penting untuk pengguna di Eropah suatu masa dulu.

CARA BAHARU PEMASARAN JUALAN

JETTA.02
JETTA.03
JETTA.04

Jetta bakal menggunakan kaedah baharu dalam penjualan menerusi rangkaian pengedaran sendiri. Cara mendekati pelanggan pula menggunakan kaedah inovatif seperti bilik pameran digital, pusat beli belah dan jualan trak bergerak. Menjelang penghujung 2019, dijangka ada kira-kira 200 pengedar akan menawarkan jenama ini.

Ini disokong fakta tentang Volkswagen yang mencatat jualan 3.11 juta pada 2018, dan China sendiri ialah pasaran tunggal terbesar jenama itu dengan jumlah jualan global hampir 50 peratus! Tahun 2018 juga istimewa apabila pengeluar itu berjaya menyerahkan kenderaan yang ke-30 juta di pasaran negara tersebut sejak kali pertama kali memasuki pasaran lebih 30 tahun lalu.

BACA >>> Volkswagen Jetta GLI (2019), Jelmaan Golf GTI dalam Bentuk Sedan

Related

722
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, Automotif China, China, FAW-Volkswagen, Jetta, Sedan, Volkswagen, Volkswagen Jetta, vw, VW China, VW Jetta

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
    #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
  • Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
    Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
  • #MotoGP2025: Marquez Hampiri Gelaran Juara Dunia, Raih Juara GP San Marino
    #MotoGP2025: Marquez Hampiri Gelaran Juara Dunia, Raih Juara GP San Marino
  • JPJ Buka Bidaan Nombor Plat Istimewa Siri 'GM' Sempena Hari Malaysia!
    JPJ Buka Bidaan Nombor Plat Istimewa Siri 'GM' Sempena Hari Malaysia!

PANDU UJI

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

BERMAZ Motor baru saja melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) saiz … [Baca Lagi...]

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev