RAMAI tidak tahu tentang UM Motorcycles (United Motors) sebagai pengeluar motosikal dari Amerika Syarikat (AS) yang berpangkalan di Miami, manakala kilang pembuatan beroperasi di China dan Taiwan. Persaingan sengit daripada motosikal jenama China membuatkan UM Motorcycle perlu bekerja lebih keras untuk memaklumkan kepada umum bahawa jenama itu berasal dari AS bukan China.
UM Motorcycles juga memperincikan pelan jangka panjang mengenai label 'USA Originated' selepas mendaftar sebagai pengeluar automotif AS pada 2000. Baru-baru ini pengeluar itu melancarkan model Xtreet 250X (2018) yang mirip model lama KTM Duke.
Perincian disalin semula itu dapat dikesan menerusi rekaan tangki, panjang badan hingga pelana asing. Ini termasuk frem trellis jingga, kowl bawah dan fork terbalik dan penutup enjin emas gelap nampak sama seperti model Duke. Malah, pengeluar itu juga tidak mendedahkan konsep rekabentuk yang dibangunkan.
Begitu juga rupa belakang. Menurut UM Motorcycles, Xtreet 250X (2018) ialah model UM paling baharu dan paling menarik dalam kelasnya. Streetfighter itu didatangkan dengan enjin sama seperti EXS 230 bersesaran 223cc yberkuasa 16.4hp pada 6,600rpm dan tork 19.6Nm (5,100rpm).
Hantara kuasa ke roda belakang disalurkan menerusi transmisi 5-kelajuan, manakala keselesaan tunggangan diserahkan kepada suspensi fork terbalik di depan dan monoshock di belakang. Cuma bahagian rim ialah rekaan asal UM Motorcycles, diambil daripada Xtreet 250X dengan rekaan lampu depan berbeza.
Xtreet 250X (2018) didatangkan dengan ekzos kemasan logam dan tayar berukuran 110/70-17 (depan) dan 140/70-17 (belakang) berserta brek cakera di kedua-dua roda. Dimensi keseluruhan jentera pula berukuran 2,080mm panjang, 750mm lebar dan 1,120mm tinggi. Ukuran jarak roda pula ialah 1,370mm dengan jarak kelegaan tanah 140mm.
Leave a Reply