JIKA diperhatikan, kini ada dua jenis trenkuasa popular di China, enjin kecil berkuasa turbo dan elektrik-bateri.
Enjin kecil berkuasa turbo ialah untuk keperluan semasa, manakala elektrik-bateri pula lebih kepada persiapan trend automobil masa depan. China kini sudah bergerak ke arah penggunaan kenderaan elektrik (EV) dan ini perkara paling munasabah untuk dilakukan memandangkan jualan kenderaan di sana mencecah angka 25 juta unit setahun!
Bayangkan ada berpuluh-puluh juta kenderaan melepaskan asap berbahaya dari corong ekzos masing-masing. Jadi, kenderaan elektrik-bateri (BEV) ialah penyelesaiannya.
BACA >>> Toyota, Subaru Jalin Kerjasama Hasilkan Platform EV, Crossover Akan Jadi Model Pertama
Dibantu inisiatif dan dasar kerajaan, pengeluar di China kini giat menghasilkan BEV, dan boleh dikatakan lebih ke depan berbanding negara-negara Eropah. Menariknya, produk BEV buatan China mampu menawarkan harga yang lebih mesra pengguna.
2 MODEL BEV UNTUK PASARAN CHINA
Pada masa sama, pengeluar ternama Jepun seperti Toyota dan Honda turut sama mahu terlibat dalam pasaran China. Toyota misalnya mengambil langkah pertama memperkenalkan dua model BEV serentak untuk pasaran China: C-HR dan IZOA.
Dua model itu ialah BEV pertama bawah jenama Toyota yang dilancarkan di China, dan akan mula dijual bermula 2020. C-HR dan IZOA BEV ialah model sama, cuma dijual dua pengedar berbeza, FAE dan FAW Toyota berikutan kerjasama kedua-dua syarikat itu dengan Toyota Jepun.
Toyota tidak memperincikan butiran teknikal seperti jarak perjalanan, jenis bateri dan tempoh mengecas C-HR dan IZOA. Namun standard jarak perjalanan untuk BEV penumpang yang dicas penuh di China ialah lebih 300km.
Bermula pengenalan C-HR dan IZOA di China, Toyota turut merancang melancarkan lebih 10 model BEV di peringkat antarabangsa menjelang penggal pertama tahun depan. Pelan itu bertujuan mempopularkan BEV dengan sasaran jualan EV global lebih 5.5 juta unit menjelang 2030.
Walaupun Toyota masih baharu dalam bidang BEV, syarikat ternama Jepun itu mempunyai banyak pengalaman dalam pemasaran EV. Setakat Februari 2019, Toyota menjual hampir 13 juta unit EV peringkat global sejak memperkenalkan Prius pada 1997.
BACA >>> Toyota GR Supra Lancar di Jepun, Harga Bermula RM186k untuk Varian 2.0L Turbo!
Leave a Reply