• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Toyota Bangunkan Platform GA-B untuk Kereta Segmen B

Toyota Bangunkan Platform GA-B untuk Kereta Segmen B

September 6, 2019 By Abang Hirata Leave a Comment

450
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SATU daripada nadi sesebuah pengeluar ialah pelantar, atau popular dipanggil platform. Komponen ini adalah asas kepada kereta dan boleh menjadi harta intelek berharga apabila dilesenkan kepada pengeluar lain.

Platform kereta sekarang dibuat robust atau modular yang mana ia boleh digunakan berulang kali untuk pelbagai jenis model seperti kereta penumpang, kenderaan utiliti sukan (SUV) dan kenderaan pelbagai guna (MPV). Ini juga memberikan penjimatan kos yang besar.

Antara pengeluar yang mahir dalam pembangunan dan penggunaan platform ialah Toyota. Platform generasi baharu yang dibangunkan pengeluar dari Jepun itu ialah Arkitektur Global Baharu Toyota (Toyota New Global Architecture, TNGA).

BACA >>> 6 Sebab Kenapa Toyota C-HR Sangat Berbaloi Dimiliki

TNGA - UBAH PENAMPILAN MODEL BAHARU TOYOTA

Platform TNGA adalah penyumbang kepada perubahan model baharu Toyota kerana dibina untuk pengendalian, keselesaan dan rekabentuk pada tahap berbeza berbanding generasi terdahulu. Siri platform TNGA pertama ialah GA-C untuk kereta saiz sederhana yang dapat dilihat pada Prius, C-HR dan Corolla baharu.

Platform seterusnya pula ialah GA-K yang digunakan pada Camry dan RAV4 terbaharu. Sekarang, Toyota memberikan tumpuan pula kepada platform baharu, GA-B, khas untuk kereta kecil atau segmen-B.

Sama seperti GA-C dan GA-K, platform GA-B dibina untuk pemanduan meyakinkan dengan mengadaptasikan beberapa teknik kejurutteraan seperti teknologi sambungan (joining) untuk mendapat tahap ketegaran tinggi pada bahagian bawah badan.

PLATFORM GA-B - POSISI DUDUK RENDAH, SPORTY

Ciri kedua, suspensi MacPherson depan menggunakan damper dengan geseran rendah dan pelbagai jenis spring. Suspensi belakang pula boleh menggunakan torsion beam atau multi-link, bergantung kepada karakter dan jenis kenderaan.

Satu lagi ciri menarik, posisi kerusi pemandu diletakkan rendah dan ke belakang menghampiri bahagian tengah kereta. Ini membolehkan pusat graviti kereta dikurangkan, manakala posisi pemanduan dengan stereng didekatkan pada sudut optimum.

Antara cabaran kenderaan segmen B adalah cara menjadikan ruang dalaman lebih luas. Jadi, jarak roda (wheelbase) dipanjangkan dan begitu juga susunan pintar (smart packaging). Hasil gabungan itu membuatkan profil kereta tampil rendah, lebar dan sporty.

Akhir sekali, model Toyota manakah yang bakal menggunakan platform GA-B? Sebagai rekod, model segmen B Toyota ialah Vios, Yaris atau mungkin juga SUV atau MPV baharu?

BACA >>> SUV Toyota, Daihatsu Baharu Debut November Ini, Bakal Perodua Kembara?

Related

450
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Arkitektur Global Baharu Toyota (TNGA), Auto Terkini, GA-B, Platform, Platform GA-B, teknologi, TNGA, Toyota, Toyota New Global Architecture (TNGA)

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Charge+, EV Edaran Lancar Hab Pengecasan EV Terbesar di Ayer Keroh, Melaka
    Charge+, EV Edaran Lancar Hab Pengecasan EV Terbesar di Ayer Keroh, Melaka

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev