KERETA hebat bukan dihasilkan seorang individu saja. Biasanya ada akan pertandingan di kalangan pereka dalam divisyen rekabentuk bagi memilih rekaan dikehendaki. Selepas keputusan diambil, semua pereka, termasuk yang tidak terpilih, akan berkerjasama menghasilkan rekaan tersebut.
Ini berbeza khabar angin yang kerap dikecohkan kononnya hanya seorang individu bertanggungjawab merekabentuk atau menetapkan hala tuju gaya sesebuah model.
BACA >>> Hyundai Group Lantik Pereka Lambo, Bentley Sebagai Ketua Pereka Baharu
Ya, memang benar individu seperti Chris Bangle, Peter Schreyer atau Peter Horbury bertanggungjawab mencetuskan atau menetapkan hala tuju sesuatu rekabentuk, tetapi hakikatnya mereka tetap kerja secara berpasukan. Menariknya, gaya yang dipilih itu kekal digunakan walaupun tokoh itu sudah pergi meninggalkan syarikat tersebut.
REKABENTUK JADI ASAS KEBANGKITAN
Rekabentuk mempunyai fungsi besar dalam kebangkitan sesebuah syarikat dan ini dibuktikan melalui Hyundai-Kia Automotive Group. Satu lagi contoh terbaru ialah Volvo Cars yang semakin hari semakin disegani dan kini sudah mula kembali semula atas landasan segmen kenderaan premium.
Rekabentuk baharu Volvo sebenarnya kembali kepada apa yang membuatkan Volvo sebagai Volvo, iaitu sarat dengan nilai tradisi Sweden. Individu yang bertanggungjawab terhadap kegemilangan ini bukan Thomas Ingenlath sahaja, tetapi ada dua lagi individu penting, Robin Page dan Maximilian Missoni.
Jika Ingenlath ialah Ketua Pegawai Rekabentuk (CDO) Volvo, Page pula menyandang jawatan Ketua Volvo Design, manakala Missoni menjadi Ketua Rekabentuk Luaran Volvo. Dalam satu majlis di Stockholm, Sweden pada awal Disember lalu, Volvo Cars buat kali pertama mempertemukan mereka dengan kereta rekaan masing-masing.
UBAH PRESTASI KEWANGAN
Barisan kenderaan baharu itu berjaya mengubah prestasi kewangan dan operasi Volvo dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Buktinya, Volvo Cars mencatatkan lima rekod jualan global sejak 2014 dengan peningkatan ketara dalam keuntungan syarikat.
Melalui kejayaan transformasi itu, mereka bertiga kini menumpukan perhatian kepada rekabentuk masa depan mengenai elektrifikasi dan kenderaan autonomi. Berikut beberapa butiran dan petikan sepanjang majlis rekabentuk Volvo di Stockholm:
- Volvo XC90 dilancarkan pada 2014. Model pertama menggunakan gaya bahasa baharu Volvo dan menetapkan gaya baharu kepada model selepas itu seperti siri 90, 60 dan 40. Model itu dibina berasaskan platform modular SPA dan CMA.
- Ketiga-tiga SUV siri XC berjaya merangkul anugerah Kereta Terbaik (COTY) di Amerika Utara, Asia dan Eropah, sekali gus mengiktiraf kehebatan dan hala tuju Volvo.
- Ingenlath bertindak merangka strategi rekabentuk baharu Volvo sebelum disertai Page dan Missoni dalam usaha membina pasukan untuk merealisasikan visi tersebut menjadi realiti.
- Kekuatan Ingenlath terletak kepada visi dan deria dalam mengesan perkara hebat akan datang.
- Page pula menggabungkan aspek rekabentuk dan kualiti dalaman Volvo menjadi satu penanda aras baharu.
- Kerjasama mereka bertiga tidak terhad kepada rekabentuk saja, tetapi juga bidang lain. Antaranya berkerjasama dengan pakar keselamatan Volvo dalam membangunkan kaedah komunikasi kenderaan autonomi masa depan seperti dipamerkan model konsep 360c.
- Bagi ciptaan masa depan, tiga pereka itu bakal mengadunkan teknologi baharu dengan menghasilkan nadi rekabentuk Skandinavia dan dijelmakan pada model baharu jenama berkenaan.
BACA >>> #RetroAuto: Kenapa Volvo Begitu Sentimental dengan Udang Krai?
Leave a Reply