PLUS Malaysia Berhad (PMB) akan menamatkan kemudahan tambah nilai di semua plaza tol bermula esok, 5 November 2019.
Menurut PMB, keputusan itu dibuat bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas disebabkan aktiviti menambah nilai di semua plaza tol di wilayah Utara (antara Hutan Kampung dan Ipoh Utara), dan Selatan (antara Seremban dan Skudai). Ia juga untuk memastikan keselamatan petugas khidmat pelanggan PLUS berikutan berlaku beberapa insiden kenderaan berat merempuh pondok tol di plaza tol.
BACA >>> Azmin Tak Setuju Jual PLUS!
Setakat tarikh ini, terdapat 81 kes kenderaan berat merempuh pondok tol antara 2016 dan 2018."
- PLUS, 1/11/19, TheStar
Menurut rekod PMB lagi, kira-kira 8 peratus daripada 253,000 purata trafik harian wilayah Utara, dan 9 peratus 189,000 daripada purata trafik harian di wilayah Selatan menyumbang kepada kesesakan tidak perlu akibat masalah pemandu tidak cukup baki kad prabayar dan perlu berhenti kecemasan untuk menambah nilai di lorong keluar plaza tol.
Secara purata, proses menambah nilai di lorong keluar mengambil masa tiga minit. Bagaimanapun, pusat khidmat pelanggan dan lorong tambah nilai di lorong masuk di plaza tol terpilih masih menyediakan perkhidmatan tersebut dan beroperasi seperti biasa.
PMB menasihatkan pelanggan supaya merancang perjalanan dan memastikan baki kad Touch 'n Go (TnG) mencukupi sebelum memasuki lebuh raya.
PLUS turut bersama TnG untuk memastikan semua kiosk TnG beroperasi dengan baik sepanjang masa. Malah, PLUS kini menambah lebih 11,000 fasiliti tambah nilai seluruh negara seperti ATM, stesen minyak, kedai runcit, hentian rehat dan pusat beli-belah.
BACA >>> PLUS Uji SmartLane di NKVE dari Setia Alam ke Shah Alam, Atasi Sesak Waktu Puncak
Leave a Reply