LAPORAN mengenai Tesla untuk tidak meneruskan rancangan membuka kilang pembuatan kenderaan di Thailand termasuk di Malaysia dan Indonesia sudah mengundang respons Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.
Beliau menjawab isu itu dengan kenyataan panjang di platform X (Twitter) dengan: "Tanya Tesla. Betul ke Tesla tak jadi bina kilangnya di Asia Tenggara?"
Tengku Zafrul juga menegaskan bahawa laporan mengenai perkara itu diterbitkan sebuah akhbar Thailand iaitu The Nation sebelum dipetik semula akhbar-akhbar tempatan Malaysia.
Ini kata beliau:
Pertamanya, laporan tersebut bukanlah kenyataan rasmi Tesla, sebaliknya hanya memetik sumber yang anonymous ataupun tak bernama. Jadi, bila ditanya, jawapan saya ialah wartawan perlu semak kesahihan berita ini dengan Tesla, kerana sumber berita ini bukanlah Tesla.
Kedua, MITI pun tak pernah buat pengumuman Tesla akan buka kilangnya di Malaysia. Memang kita adakan perbincangan dengan Elon Musk dalam usaha menarik pelaburan, tetapi Tesla tidak pernah membuat komitmen untuk membuka kilang di sini.
BUANG MASA BERI KEISTIMEWAAN KEPADA TESLA
Tengku Zafrul kemudian meneruskan hujah berhubung satu persoalan yang dibahaskan ramai pihak yang merasakan Tesla menerima pelbagai insentif dan keistimewaan berbanding pengeluar automotif lain.
Beliau bertanya:
Habis tu, buang masa lah Kerajaan beri pelbagai keistimewaan kepada Tesla? Haa, tak betul tu."
Tengku Zafrul kemudian menambah:
Dalam usaha mengukuhkan ekosistem EV, Kerajaan telah memperkenalkan Inisiatif Peneraju Global Kenderaan Elektrik Bateri yang terbuka untuk mana-mana pembuat kenderaan EV. Antara syarat-syarat yang dikenakan ialah
- Memasang sekurang-kurangnya 50 unit ultra fast charger dengan kapasiti melebihi 180 kWh
- Memastikan sekurang-kurangnya 30 peratus daripada ultra fast charger yang telah dibangunkan di Malaysia dibuka untuk kegunaan awam iaitu untuk jenama kenderaan selain daripada jenama milik syarikat.
- Bekerjasama dengan sekurang-kurangnya 10 syarikat tempatan dalam membangunkan ekosistem industri perkhidmatan pengecasan EV termasuk menggunakan kontraktor tempatan yang membuat pemasangan pengecas EV, pembekal peralatan seperti transformer, kabel dan lain-lain lagi.
APA MOTIF INSENTIF ITU?
Tengku Zafrul menjawab:
Tujuan inisiatif ini ialah untuk meningkatkan rangkaian pengecas untuk kegunaan pemilik kenderaan EV tempatan dan juga meningkatkan penyertaan syarikat tempatan dalam ekosistem pengecasan EV.
Melalui program yang serupa, negara seperti China, Hong Kong, dan Norway telah mempercepatkan peralihan kepada kenderaan elektrik. Apabila ini berlaku, banyak PKS tempatan mendapat manfaat daripada penyertaan dalam ekosistem EV.
Setakat ini, hanya Tesla yang telah memohon dan diluluskan penyertaannya dalam inisiatif Global BEV ini tetapi kita mengalu-alukan penyertaan pembuat EV lain.
Jadi, bila kata Tesla dapat layanan istimewa, tak betul tu, mana-mana syarikat pun boleh memohon untuk inisiatif ini.
Sekali lagi saya ulang, MITI atau mana-mana agensinya TAK PERNAH BUAT PENGUMUMAN TESLA AKAN BUKA KILANGNYA DI MALAYSIA."
Walau apapun, MITI akan terus berusaha menarik pelaburan berkualiti tinggi ke Malaysia. Strategi untuk menarik pelaburan dalam industri automotif tidak terhad kepada Tesla sahaja."
Tanya Tesla.
Betul ke Tesla tak jadi bina kilangnya di Asia Tenggara?
Laporan ini diterbitkan oleh sebuah akhbar Thailand dan dipetik semula oleh akhbar negara kita.
Pertamanya, laporan tersebut bukanlah kenyataan rasmi Tesla, sebaliknya hanya memetik sumber yang anonymous… pic.twitter.com/fzMn0k0bwg
— Tengku Zafrul 🇲🇾 (@tzafrul_aziz) August 8, 2024
Leave a Reply