• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #TahukahAnda: Kenapa Pad Brek Skuter Boleh Haus Sebelah, atau Tidak Rata?

#TahukahAnda: Kenapa Pad Brek Skuter Boleh Haus Sebelah, atau Tidak Rata?

June 10, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

456
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


TENTU ada yang tertanya kenapa pad brek skuter yang menggunakan klac automatik boleh haus sebelah atau jadi tidak rata?

Puncanya, penunggang kerap menahan minyak dalam kesesakan lalu lintas di laluan berbukit supaya motosikal tidak terundur. Atau lebih jelas lagi, penunggang tidak membrek, sebaliknya, memulas sedikit terotel untuk mengekalkan posisi motosikal.

Tabiat ini sebenarnya memberi kesan ke atas pad brek yang boleh menyebabkan ia haus sebelah, termasuk membuatkan tapak pad brek tidak mencengkam sempurna. Ini kerana, ketika menahan minyak, hanya sebelah saja tapak pad brek yang bersentuhan dengan kaliper.

BACA >>> #ApaNakBuat: Cara DIY Laraskan Brek Dram Motosikal di Rumah

Umumnya, komponen brek yang akan haus terlebih dulu ialah pada bahagian roda depan. Jika pad brek sudah haus sebelah, ia sudah tidak mampu lagi bekerja dengan optimum. Akibatnya, skuter akan rasa kurang selesa ketika memecut.

Saranan kami, apabila berdepan situasi lalu lintas sesak dan padat di laluan berbukit, tolong jangan menahan motor dengan membuka terotel. Lebih baik gunakan brek. Atau jika ada ciri kunci parkir, gunakan sistem tersebut kerana ia lebih selamat dan tidak akan menghauskan cuma sebahagian pad brek.

BACA >>> #RetroAuto: Evolusi Sistem Brek, daripada Blok Kayu kepada ABS, EBD dan BA

SUMBER: Suzuki.co.id

Related

456
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: Auto Terkini, autotainment, Brake Pad, brek, Brek Skuter, pad brek, skuter, tahukah anda, TahukahAnda, Tip Auto, tip motosikal

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my