APABILA Lamborghini mengumumkan mahu menghasilkan kenderaan utiliti sukan (SUV), rata-rata peminat jenama supercar dari Itali itu tidak gembira.
Namun Lamborghini berjaya membuktikan betapa idea SUV itu kini meletakkan Urus (SUV pertama) sebagai model paling penting dalam barisan produk pengeluar itu. Malah, Ferrari turut menyusuli jejak langkah pesaingnya itu dalam menghasilkan SUV.
BACA >>> Debut Lamborghini Urus Sebagai SUV Terpantas Dunia (25 Foto Menarik)
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Lamborghini, Stefano Domenicali berkata, jualan dan pesanan untuk Urus baharu sangat memberangsangkan dan maklum balas diterima daripada pelanggan begitu menakjubkan walaupun harga super SUV itu bermula sekitar AS$200,000 (RM780,240).
TAMBAHAN PEMBELI WANITA
Menurut Domenicali, Lamborghini bakal menamatkan 2018 menerusi penjualan 5,000 unit kenderaan, termasuk Urus dengan sasaran jualan lebih 1,000 unit. Bagi penghujung tahun depan pula, pengeluar kereta Itali itu merancang menghasilkan sekitar 8,000 unit kenderaan dan separuh daripada jumlah jualan itu ialah Urus.
Tambahnya lagi, 70 peratus pembeli Urus ialah pelanggan yang masih baru dengan jenama Lamborghini. Lebih mengejutkan, ramai pembeli ialah daripada kalangan wanita. Urus juga mencatatkan jualan baik di Rusia dan India, termasuk pasaran lain dengan kondisi jalan raya teruk yang sukar ditembusi model supercar tipikal Lamborghini.
BACA >>> 7 Fakta Awal Tentang Lamborghini Urus yang Perlu Anda Tahu
Walaupun sesetengah pelanggan tidak bersetuju dengan keputusan Ferrari dan Lamborghini menghasilkan model SUV, tetapi objektif utama setiap pengeluar automotif semestinya mahu menjana keuntungan bagi mengekalkan survival syarikat. Pada masa kini, trend semasa memang menunjukkan jualan segmen SUV mampu mendatangkan hasil lumayan kepada mana-mana pengeluar automotif.
SUMBER: AutoGuide
Leave a Reply