• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #TahukahAnda: Apakah Itu Teknologi Keselamatan Jelajah (Cruise Safety)?

#TahukahAnda: Apakah Itu Teknologi Keselamatan Jelajah (Cruise Safety)?

April 27, 2016 By Azhan O Leave a Comment

993
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


PEMANDUAN jauh pastinya meletihkan, dan pemandu berdepan risiko mengantuk dan hilang fokus, sekali gus mendedahkan diri kepada kemalangan. Namun, teknologi baharu seperti keselamatan jelajah (cruise safety) yang menjadi sebahagian sistem keselamatan kereta moden hari ini mampu membantu mengurangkan risiko bahaya tersebut.

Semua teknologi di bawah ini berfungsi sebagai pembantu peribadi ketika memandu bagi mengawal perilaku pemanduan anda supaya kekal memandu dalam keadaan selamat dan terkawal.

BACA >>> Demo Ford: Ciri Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) Mampu Minimumkan Kesesakan Trafik

1. KAWALAN JELAJAH ADAPTIF (ADAPTIVE CRUISE CONTROL)

kawalan-jelajah-adaptif

Kawalan Jelajah Adaptif (Adaptive Cruise Control, ACC) mampu mengurangkan beban mengawal halaju kereta ketika memandu, terutama perjalanan jauh.

Sebaik saja pemandu menetapkan had kelajuan tertentu, sistem ACC akan mengekalkan halaju tersebut. Sekiranya sensor sistem, termasuk kamera dan radar mengesan kenderaan lain dalam laluan anda, sistem akan melaraskan halaju untuk mengekalkan jarak selamat.

Sistem ini sangat berguna dalam situasi kesesakan lalulintas teruk, di mana anda tidak perlu lagi terlalu fokus kepada gerak-henti sepanjang kesesakan.

BACA >>> Apakah Itu 'Honda Sensing' pada Honda CR-V (2017) - Power Sangat Ke?

2. AMARAN LENCONG (LANE DEPARTURE WARNING, LDW)

amaran-lencongan-lorongan

Dengan menggunakan kamera untuk mengimbas jalan raya di depan kenderaan, sistem Amaran Lencong (Lane Departure Warning, LDW) akan memberi amaran kepada pemandu apabila ada risiko ketika mahu menukar lorong.

Sistem ini membantu pemandu mengekalkan laluan pemanduan ketika mengantuk, dan mampu berfungsi lebih baik dengan Sistem Elak Rempuhan (Collision Avoidance System). Institut Insurans bagi Keselamatan Lebuh Raya (IIHS) mendapati ramai pemandu cenderung mengabaikan sistem ini selepas memandu beberapa ketika. Jadi, sistem pengesanan tambahan dapat memastikan amaran tersebut tidak diabaikan apabila berlaku situasi yang benar-benar memerlukan.

3. SISTEM PEMUSATAN LORONG (LANE CENTERING SYSTEM, LCS)

sistem-pemusatan-lorong

Sistem Pemusatan Lorong (Lane Centering System, LCS) ialah versi termaju bagi sistem Amaran Lencong (LDW). Sebagai tambahan untuk memantau kedudukan anda dalam laluan, sistem ini mampu mengambil alih sistem stereng bagi mengekalkan posisi anda di lorong tengah.

Sistem ini dapat membantu mengelak kemalangan disebabkan terkeluar lorong secara tiba-tiba, terutama ketika mengantuk atau keletihan.

4. LAMPU UTAMA ADAPTIF (ADAPTIVE HEADLIGHT)

lampu-depan-adaptif

Lampu Utama Adaptif (Adaptive Headlights), menggunakan motor kecil yang disambungkan kepada roda stereng untuk melaraskan sudut lampu depan anda.

Dengan mengubah trajektori lampu utama, sistem ini membantu anda melihat kawasan sekeliling, termasuk sudut jalan yang tidak dapat disuluh lampu biasa. Ini memberikan anda amaran awal mengenai objek yang mungkin anda tidak nampak. Bersama tambahan Bantuan Brek (BA), lampu depan adaptif sangat berkesan mengurangkan risiko kemalangan.

Sesetengah kenderaan dilengkapi ciri Lampu Suluh Tinggi Automatik (Automatic High Beam, AHB) yang secara automatik akan merendahkan suluhan lampu apabila mengesan kehadiran kenderaan depan.

BACA >>> #TahukahAnda: 6 Fakta Tentang Mengantuk Ketika Memandu yang Perlu Anda Tahu


KESELESAAN FUTURISTIK: MASA DEPAN KESELAMATAN JELAJAH DIPERTINGKAT

Ketika kemunculan pelbagai teknologi yang semakin hari semakin biasa diketahui pengguna, pada masa sama industri automobil mula menyaksikan peningkatan sistem futuristik keselamatan kereta. Semua sistem tersebut menggunakan teknologo termaju untuk menjadikan pemanduan lebih mudah dan selamat berbanding sebelumnya.

1. PAPARAN DONGAK (HEAD-UP DISPLAY, HUD)

paparan-dongak

Diilhamkan berasaskan paparan daripada jet pejuang Paparan Dongak (Head-Up Display, HUD) menggunakan projektor kecil untuk memaparkan maklumat relevan atas cermin depan pada ruang pandangan pemandu.

Maklumat dipaparkan terdiri daripada halaju, halatuju, arah navigasi dan banyak lagi. Dengan memaparkan maklumat pada lokasi mudah lihat, HUD membolehkan pemandu memberikan tumpuan sepenuhnya pada pemanduan.

2. PANDANGAN MALAM (NIGHT VISION)

kereta-night-vision

Sistem Pandang Malam (Night Vision) menggunakan kamera inframerah untuk membantu anda melihat dalam gelap. Kamera ini membolehkan anda melihat objek yang mungkin terlindung daripada suluhan lampu depan seperti haiwan, objek tepi jalan dan pejalan kaki. Biasanya, maklumat akan ditunjukkan pada paparan resolusi tinggi yang berasingan.

3. KENDERAAN SEMI-AUTONOMI

kenderaan-semi-autonomi

Dengan menggabungkan beberapa sistem kawalan berbeza, pengeluar boleh menghasilkan Kenderaan Semi-Autonomi (Semi-Autonomous Vehicle).Walaupun kenderaan masih memerlukan input pemandu, sistem ini mampu membantu pemandu mengetepikan hal-hal rumit ketika memandu.

Pemandu Kenderaan Semi-Autonomi boleh memandu dengan tenang tanpa terlalu menumpukan perhatian kepada ancaman atau cubaan mengelak kemalangan. Sistem ini menggunakan pelbagai teknologi, termasuk ACC, LCS, Pembrekan Proaktif dan Elak Rempuhan.

BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Jarak Selamat Memandu di Belakang Kenderaan Depan?

Related

993
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment, Roda4 Tagged With: amaran lencongan lorong, autotainment, cruise safty, head-up display, kawalan jelajah adaptif, kenderaan semi-autonomi, keselamatan suai pandu, lampu depan adaptif, night vision, padangan malam, paparan dongak, Roda4, sistem keselamatan kereta, sistem pemusatan lorong

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Bot TLDM Rempuh Bot Pelancong dalam Raptai Demonstrasi LIMA ’25
    Bot TLDM Rempuh Bot Pelancong dalam Raptai Demonstrasi LIMA ’25
  • Polis Tahan Dua Warga Asing Panjat Bumbung Kereta Bergerak di LDP
    Polis Tahan Dua Warga Asing Panjat Bumbung Kereta Bergerak di LDP
  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev