SUZUKI melancarkan SUV baharu, Across (2021) di Eropah yang dibekalkan trenkuasa hibrid-plug-in (PHEV) canggih dan sistem pacuan 4x4 elektronik, E-Four.
Pelancaran itu membuktikan penjenamaan semula sudah menjadi norma dalam kalangan pengeluar automotif apabila ACROSS (2021) dibekalkan Toyota Motor Corporation. Inilah model pertama dibekalkan di bawah perjanjian kerjasama perniagaan antara Toyota dan Suzuki.
BACA >>> Suzuki Swift Extreme Concept - Hatchback Standard Versi Crossover
Dari segi rekabentuk, kenderaan utiliti sukan (SUV) yang diambil dari RAV-4 Prime PHEV itu ditampilkan semula dengan wajah tersendiri seperti lampu utama LED bentuk tirus dan corak gril lebih sederhana. Rekabentuk tersebut selari model Suzuki lain dan berjaya dipadankan dengan gaya keseluruhan RAV-4 yang ranggi dan bersegi.
Dari tepi, Across (2021) nampak sama seperti RAV-4 Prime PHEV termasuk rim aloi 19 inci dan begitu juga bahagian belakang. Mengenai warna, ada enam warna ditawarkan, iaitu White Pearl Crystal Shine (putih), Silver Metallic (perak), Attitude Black Mica (hitam), Sensual Red Mica (merah), Grey Metallic (kelabu) dan Dark Blue Mica (Biru).
BACA >>> Toyota RAV4 Prime - SUV Hibrid Berkuasa 302hp!
Bahagian dalaman dikekalkan seperti model asal. Jelas kelihatan unit infotainment skrin sentuh 9 inci yang boleh disambungkan dengan iPhone, Android Auto dan MirrorLink. Muatan kargo belakang mempunyai kapasiti 490 liter dan turut dilengkapi outlet elektrikal dan soket aksesori.
Satu aspek yang penting tentang Across (2021) ialah trenkuasa PHEV yang penting bagi mengimbangi kadar emisi keseluruhan produk Suzuki Eropah. Dek kadar emisi lebih ketat juga menyebabkan jualan Jimny dihadkan, manakala model Swift Sport baharu dilengkapi teknologi hibrid ringan (mild-hybrid).
Across (2021) pula sudah siap mempunyai teknologi mesra alam dengan kadar pelepasan karbon dioksida (CO2) hanya 22g/km.
BACA >>> Ford Ranger (2022) Akan Dilengkapkan Enjin Hibrid Plug-in (PHEV)
Kuasa maksimum enjin ialah 134kW (180hp) dan tork 270Nm, manakala motor elektrik mendapat kuasa daripada bateri litium-ion 18.1kWh (50.9hp) yang dipasangkan bawah lantai. Enjin 2.5L A25A-FXS Dynamic Force turut berfungsi sebagai pengecas bateri untuk membekalkan bantuan kuasa kepada motor elektrik dalam pemanduan berkelajuan tinggi apabila diperlukan.
Sistem PHEV menawarkan empat jenis mod pemanduan: EV (mod asal), Auto EV/HV, HV dan pengecasan bateri.
Dalam mod EV, Across (2021) digerakkan sepenuhnya motor elektrik walaupun dalam pecutan penuh. Mod Auto EV/HV dan HV pula enjin membekalkan kuasa apabila diperlukan seperti ketika pedal minyak diinjak keras. Mod pengecasan bateri aktif apabila tenaga pengecasan lemah dan enjin berfungsi untuk mengecas bateri.
Selain integrasi enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik, sistem pacuan Across (2021) juga canggih dengan sistem E-Four yang menggunakan motor independen berkuasa 40kW di belakang dan beroperasi dengan motor depan bagi membekalkan tenaga tork depan-belakang dalam nisbah 100:00 atau 20:80.
BACA >>> Mercedes-Benz Malaysia Previu Sedan PHEV, C 300 e dan SUV Elektrik Penuh, EQC
Paksi utama sistem E-Four ialah Pengurusan Bersepadu AWD (AIM) yang bukan saja mengawal pembahagian kuasa pemanduan tetapi juga kawalan terotel enjin, penjadualan tukaran transmisi, bantuan Stereng Kuasa Elektrik (EPS) dan pembrekan.
Antara ciri keselamatan dibekalkan ialah Sistem Pra-Perlanggaran (PCS), Bantuan Pengesanan Lorong (LTA) dan Kawalan Jelajah Radar Dinamik (DRCC) yang menggunakan gelombang radar tahap milimeter dan kamera monokular.
Across (2021) dijadualkan mula dijual pada musim luruh ini, iaitu pada September-November 2020 di Eropah. Tiada lagi makluman mengenai penawaran model itu di pasaran lain seperti Asean.
BACA >>> Tidak Lepas Emisi Eropah Punca Suzuki Jimny Dijual dalam Unit Terhad di UK
Leave a Reply