BULAN ini ialah ulang tahun ke-30 Subaru Technica International dilancarkan, yang lebih dikenali ramai peminat permotoran sebagai STI.
Secara lebih tepat, STI dilancarkan pengasasnya, Ryuichiro Kuze pada 2 April 1988, yang masih kekal sebagai presiden divisyen prestasi dan permotoran Subaru sehingga sekarang. Kereta subjenama pertama dikeluarkan ialah Subaru Legacy RS RA dengan enjin boxer turbo berkuasa 220hp bersama ciri suspensi dan brek dipertingkat.
BACA >>> Toyota 86 dan Subaru BRZ Serba Baharu dalam Pembikinan?
Pada 1989, model Legacy dihasilkan STI memecahkan rekod Enduran Kelajuan Dunia FIA membabitkan jarak perjalanan sejauh 99,779km selama 20 hari di litar ujian Arizona dengan kelajuan purata 222kmj.
Bagaimanapun, perlumbaan pertama STI di Rali Safari pada 1990 hanya datang selepas setahun rekod enduran itu dicapai. Pasukan itu kemudian memasuki Kejuaraan Rali Dunia FIA (WRC) dengan menampilkan pelumba legenda Colin McCrae, yang turut mencatatkan kemenangan pertama buat jenama itu pada 1993 di Rali New Zealand, juga menerusi jentera Legacy.
BACA >>> Subaru Mungkin Gugurkan Gear Manual untuk Beri Ruang Teknologi Keselamatan
STI kemudian beralih kepada Impreza pada 1994 dan tanpa menoleh ke belakang lagi terus mencatatkan kemenangan dalam siri perlumbaan sepanjang tahun berikutnya, iaitu pada 1995, 1996, dan 1997. Hari ini, STI berbangga memiliki rekod kemenangan WRC sebanyak 47 kali dan merupakan sebuah jenama yang amat dikenali dan diraikan di dalam industri perlumbaan rally.
MASIH MENYENGAT
Sungguhpun STI tidak lagi berada dalam kedudukan teratas perlumbaan WRC, pengeluar itu masih gigih berlumba dan mempersiapkan barisan jentera lumba di Rali Amerika dan Kejuaraan Rallycross Global Red Bull (RBGR). Subaru turut menumpukan kepada perlumbaan di litar berturap, termasuk rancangan menyertai WRX STI Nürburgring Challenge 2018, iaitu perlumbaan enduran 24 jam pada Mei. STI turut membina jentera lumba pengejar masa , WRX STI Type RA NBR sejak tahun lalu dengan merekodkan masa 6:57.5s di litar Nurburgring.
Keunggulan yang pernah dikecapi STI secara tidak langsung mengaitkan Subaru sebagai jenama automotif berprestasi tinggi. Namun STI juga terkenal dengan prertasi kereta versi jalanan. Nama STI kali pertama kali muncul pada model kereta jalanan pada 1994 yang menjadi buah mulut di kalangan peminat permotoran. Baru-baru ini, divisyen itu turut menghasilkan model sport BRZ STI (2018) yang mampu mengatasi model WRX.
BACA >>> #PanduUji: Subaru XV (2018) Manfaatkan Sepenuhnya Ciri Off-Road
Sempena meraikan ulang tahun ke-30 Subaru STI, mari kita nikmati galeri kegemilangan pengeluar itu. Semestinya bagi mana-mana peminat sukan permotoran sejati akan sentiasa mengharapkan Subaru terus relevan dengan arus semasa.
GALERI
SUMBER: AutoGuide
Leave a Reply