NISSAN mempunyai teknologi canggih dalam dunia elektrifikasi yang boleh dibahagi kepada tiga. Pertama, elektrik 100 peratus seperti LEAF. Kedua, hibrid sederhana pada Serena Hybrid dan ketiga, penjana jarak (range extender) yang ada pada Kicks e-Power.
Menarik tentang e-Power ialah enjin 1.2L HR12DE hanya digunakan sebagai penjana bagi membekalkan tenaga elektrik kepada kenderaan utiliti sukan (SUV) tersebut.
Roda digerakkan motor yang dijana kuasa elektrik. Menariknya, teknologi tersebut bukan jauh dari kita kerana Kicks e-Power sudah pun dilancarkan di Thailand dan Indonesia.
Nampaknya Nissan mempunyai pelbagai rancangan dengan Kicks. Di India, SUV kompak itu ditawarkan dengan enjin 1.3L Turbo HR13DDT yang turut digunakan Mercedes-Benz A200. Platform digunakan juga berbeza, Kicks pasaran India berkongsi platform dengan Dacia Duster, manakala Kicks pasaran Thailand, Indonesia dan Jepun menggunakan platform V Nissan.
NISSAN KICKS AS TIADA E-POWER
Apa lagi perkara menarik tentang Kicks? Nissan baru saja memperkenalkan model 2021 di Amerika Syarikat (AS) tanpa nadi e-Power atau turbo ditawarkan setakat ini. Ini model lanjutan yang diperkenalkan pada 2017. Kicks (2021) pasaran AS ini dijana enjin aspirasi normal (NA) 1.6L berkuasa 122hp @ 6,300rpm dan tork 155Nm @ 4,000rpm serta dipadankan transmisi CVT Xtronic untuk menggerakkan roda depan.
Bahagian depan Kicks (2021) menerima beberapa perubahan seperti gril Double V-motion, bampar, rim baharu, dan teknologi LED penuh pada lampu utama, kabus dan belakang.
Bahagian dalaman pula dihidangkan unit infotainment skrin sentuh 8 inci, slot USB Type-C, kerusi kulit baharu dan konsol tengah dengan perehat tangan. Fungsi konektiviti Apple CarPlay dan Android Auto juga ditawarkan sebagai ciri standard.
Kicks (2021) pasaran AS ini ditawarkan dalam tiga varian, iaitu S, Kicks SV dan Kicks SR. Dua varian teratas menggunakan brek cakera belakang baharu berbanding jenis dram pada varian S. Turut dilengkapi pada dua varian teratas ialah Kawalan Jelajah Pintar (ACC), Brek Parkir Elektronik (EPB) dengan fungsi pegun automatik (auto hold) untuk mengelak kereta terundur ke belakang di permukaan jalan bercerun.
Semua varian Kicks (2021) dilengkapi pelbagai teknologi keselamatan seperti Kawalan Traksi (TCS), Kawalan Stabiliti Elektronik (ESC) dan Bantuan Mula Daki (HSA). Menariknya, ada 1o beg udara disediakan SUV kompak ini.
Juga dilengkapi sistem bantuan pemandu Nissan Safety Shield 360 yang terdiri daripada Brek Kecemasan Automatik (AEB) dengan Pengesan Pejalan Kaki, Amaran Tukar Lorong (LDW), Amaran Titik Buta (BSW), Amaran Trafik Lintas Belakang (RCTA), Bantuan Lampu Suluh Tinggi (AHB) dan Brek Belakang Automatik (ARB).
Bagaimanakah pula pasaran tempatan? Jika dibawa masuk, seperti biasa perlu bersaing dengan Proton X50 dan model seangkatan. Setakat ini, teknologi e-Power dilihat menawarkan kelainan dan keistimewaan pisitif dalam persaingan segmen SUV yang serba kompetitif.
BACA >>> Perbandingan: Nissan Almera Turbo (2020) vs Almera Lama
BACA >>> Nissan Note (2021) Serba Baharu Lancar di Jepun, Kini Enjin Hibrid, Harga Mula RM79k
Leave a Reply