• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Lotus Emeya (2024) - Kereta Hiper GT Elektrik dengan Pecutan 0-100kmj Bawah 2.8 Saat!

Lotus Emeya (2024) - Kereta Hiper GT Elektrik dengan Pecutan 0-100kmj Bawah 2.8 Saat!

September 22, 2023 By Abang Hirata Leave a Comment

55
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


BUAT pertama kali Lotus menampilkan kereta hiper grand tourer (GT) 4-pintu, dinamakan Lotus Emeya (2024) Model ini ialah pahlawan baharu untuk bersaing dengan model elektrik seperti Porsche Taycan dan Audi e-tron.

Lotus semakin jelas dalam pasaran massa selepas memperkenalkan kenderaan utiliti sukan (SUV) Eletre yang menerima sambutan baik.

Lotus tidak memperinci spesifikasi secara mendalam, kecuali memaklumkan Lotus Emeya (2024) dijana dwi-motor kuasa tinggi yang boleh memecut 0-100kmj bawah 2.8 saat , sekali gus meletakkan  meletakkan model ini antara  GT elektrik terpantas dunia.

Kelajuan maksimum mencapai lebih 250kmj, manakala jarak pemanduan setara Eletre, atau sekitar 600km.

Mengecas menggunakan pengecas pantas (DC) 350kW, tambahan tenaga kepada 80 peratus dapat diperoleh dalam masa 18 minit, dan hanya 5 minit untuk mendapatkan jarak 150km.

Menjadikan kereta stabil ketika memecut ialah ciri aerodinamik aktif seperti gril depan, difuser dan spoiler belakang. Spoiler dua lapis mempunyai lebar 296 mm atau tambahan 100mm daripada Eletre dengan daya mendap lebih 215kg.

Lotus menamakan ciri aerodinamik dan pusat graviti (CoG) rendah sebagai hyperstance yang berfungsi meningkatkan kestabilan pemanduan selain menjadi standard baharu dalam segmen GT untuk kecemerlangan pemanduan dan pengendalian.

Lotus Emeya (2024) dilengkapi sistem suspensi udara kawalan elektronik dengan sensor canggih yang mencerap jalan raya 1,000 kali sesaat dan membuat pelarasan automatik untuk pemanduan lancar.

Selari tema alam sekitar, Lotus Emeya (2024) menggunakan bahan lestari seperti serat kitar semula daripada industri fesyen. Lotus turut menggunakan PVD (physical vapour deposition) aluminium, Alcantara, kulit Nappa dan Ultrafabrics PU.

Bagi memastikan setiap penumpang menikmati bunyi berkualiti, sistem audio dibangunkan bersama KEF, terdiri daripada rekaan pembesar suara Uni-Q dan subwufer Uni-Core. Juga dilengkapi sistem bunyi keliling 3D Dolby Atmos yang kali pertama digunakan pada Eletre.

Selain bunyi dalaman, Lotus Emeya (2024) turut menggunakan sistem pembatalan bunyi jalan bersepadu (RNC) supaya pemandu dan penumpang tidak terganggu bunyian luar.

Dari segi reka bentuk, model ini membawa pengaruh model baharu Lotus seperti ditunjukkan pada Eletre, tetapi dalam pakej GT. Hasilnya adalah rekabentuk tersendiri bagi menyaingi model lain dalam segmen GT elektrik.

Ciri digunakan juga berlawanan prinsip Lotus yang ringkas dan ringan. Apapun, Lotus kini sudah meletakkan kaki dalam segmen premium yang juga satu langkah realistik.

Spesifikasi Lotus Eletre (2024)

Trenkuasa Pacuan semua roda sepenuh masa dengan Lotus ICC (pembahagian tork pintar)
Motor elektrik depan/belakang Magnet kekal
Transmisi depan/belakang Kelajuan tunggal/2-kelajuan
Kuasa (kW/hp) Sehingga 675kW/905hp
Tork maksimum (Nm) Sehingga 985Nm
Kelajuan maksimum (kmj) 256
0-100kmj (saat) 2.78
80-120kmj (saat) < 2.0
Kapasiti bateri (kWj) 102

Lebih maklumat akan didedahkan pada suku keempat dan pengeluaran dijadual pada 2024.

BACA >>> Jualan Lotus Menyinar, Raih 17k Tempahan, Lebih 2k Emira Dikeluarkan!
BACA >>> Semua Lapan Unit Lotus Evija Fittipaldi (2023) Sudah Habis!
BACA >>> Lotus Emira (2022) Lancar di Malaysia! Harga Mula RM1.13j, Langkawi Semurah RM457k!

Related

55
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: EV, Kenderaan Elektrik (EV), Kereta Hiper GT Elektrik, Lotus, Lotus Emeya, Lotus Emeya (2024), Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my